bledy kodowania, ISTQB, testy materiały

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
testowanie jest łatwe
testerzy.pl
Błędy podczas tworzenia kodu źródłowego
Zagadnienie występowania błędów w kodzie źródłowym leży w gestii programistów i/lub testerów
białoskrzynkowych. Wiedza z tego zakresu może jednak być przydatna nie tylko dla nich, ale również
dla wszystkich niezajmujących się profesjonalnie sprawdzaniem kodu. Artykułu ten nie jest powiązany
z konkretnym językiem programowania ani też językiem skryptowym. Przedstawia ogólne założenia
sprawdzania kodu. Odnośniki na końcu mogą pomóc w zdobyciu bardziej szczegółowej wiedzy.
Informacje kompilatora.
Kompilator tłumaczy kod źródłowy na język maszynowy. Cała ta operacja kończy się zazwyczaj
wylistowaniem błędów i/lub też ostrzeżeń. Są to informacje narzędzia, co do jakości naszego kodu.
Kiedy kompilator odmawia wykonania polecenia jest to znak, że stworzony przez nas program nie ma
prawa działać. W znalezieniu błędu pomaga zazwyczaj wskazanie linii błędnego kodu oraz informacja
o rodzaju błędu (często podany jako wartość liczbowa). W większości przypadków nasz błąd polega
na drobnych niedociągnięciach typu brak znaku końca linii. Częstym przypadkiem jest to, że błąd
znajduje się w linii poprzedzającej tą, w której według narzędzia jest błąd. Należy, więc od niej zacząć
szukanie błędu.
Różnice między kompilatorami prowadzą do tego, że co w jednym z nich jest poważnym błędem w
innym będzie już tylko ostrzeżeniem.
Ostrzeżenia pojawiają się, gdy nasz kod jest wykonalny, ale kompilator dostrzega np. błędy składni,
niezdefiniowaną zmienną itp. Ich naprawienie jest konieczne by uchronić się przed poważniejszymi
kłopotami w przyszłości, które nie muszą wcale być łatwe do znalezienia. Ważne jest, aby zaczynać
od początku listy ostrzeżeń. Informacja o nie zadeklarowanej zmiennej będzie się pojawiać za każdym
razem, gdy będzie ona wywoływana w kodzie. Naprawienie tej pomyłki na początku skróci listę
ostrzeżeń. Dużym błędem początkujących programistów jest zostawianie naprawy trudniejszych do
zlokalizowania błędów późniejszym czasie. Może to tylko uruchomić kaskadę narastającej ilości
błędów w przyszłości.
Informacje linkera
Większość kompilatorów jednocześnie również linkuje ze sobą pliki z kodem i bibliotekami jednak nie
wszystkie. Dlatego też wyróżniamy tu osobo proces łączenia.
Informacja linkera świadczy o tym, że nasz kod może zostać skompilowany, ale nastąpiły problemy z
ze znalezieniem pewnych funkcji lub bibliotek. Przykładem takiego błędu może być wezwanie funkcji
(lub metody) za pomocą błędnej nazwy lub też uwzględnienie biblioteki, która nie zostaje następnie
"dokompilowana" przy użyciu flag linkera.
Błędy podczas wykonywania programu
Tego typu błędy dostrzegamy podczas wykonywania programu. Dzielimy je na:
Wyłączne prawa autorskie do tego dokumentu posiadają „testerzy.pl”. Rozpowszechnianie dla celów komercyjnych jak i
niekomercyjnych jest dozwolone tylko pod warunkiem podania ich źródła.
 testowanie jest łatwe
1)
błąd krytyczny – występuje, gdy wykonanie programu zostaje przerwane np. gdy
niespodziewanie program chce podzielić przez zero lub, gdy próbuje uzyskać dostęp do
obszarów pamięci dla niego niedozwolonych.
2) Błąd logiczny – kiedy program nie robi tego, co powinien. Przykład: niekończąca się pętla.
Znalezienie tego typu błędów jest trudniejsze i wymaga już użycia programów wspierających
znajdywanie błędów (debugger). Pomocne może również być użycie przed kompilacją narzędzia
sprawdzającego dzielenie przez zero czy nieskończone pętle. W języku C jest to np. Lint.
Błędy użytkowania programu
Mimo opinii programistów, że tego typy błędów są błędami użytkownika powinniśmy pamiętać, że to
twórca kodu powinien nim zapobiec. Oczywiste jest, że jeśli użytkownik zostanie poproszony o
podanie liczby z konkretnego przedziału to na 50% poda wartość z poza niego. Znany jest przykład
pewnego profesora informatyki, który pierwszą rzecz, jaką robił po uruchomieniu programu to naciskał
wszystkie klawisz naraz. Efekt: 80% ocen niedostatecznych.
Wyjątki
Błędy występujące niezależnie od kodu zazwyczaj wykrywane przez sprzęt lub system operacyjny.
Przeczytaj więcej zanim zaczniesz analizę kodu:
C/C++
Python
Java
Lint
Kompilatory i linkery
Analiza kodu ogólnie
Wyłączne prawa autorskie do tego dokumentu posiadają „testerzy.pl”. Rozpowszechnianie dla celów komercyjnych jak i
niekomercyjnych jest dozwolone tylko pod warunkiem podania ich źródła.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wolaosowinska.xlx.pl
  •