Blogosfera 2014 - Raport serwisu zBLOGowani, → Dokumenty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Strona 1WstępDotychczas w Polsce brakowało badań blogosferyoraz jej czytelnictwa wykonanych na dużych,reprezentatywnych próbach badawczych. Pojawiałysię badania wykonane w oparciu o ankietę i danedeklaratywne,głównieczytelnikówblogów.Marketerzy, agencje czy domy mediowe zadawałysobie często pytania kim są blogerzy, o czym piszą, wjakim są wieku i z jaką częstotliwością dodają nowewpisy.Na te oraz inne pytania odpowiadamy wprezentowanym raporcie. Narzędziem badawczymjest serwis zBLOGowaniagregat blogów z 22 kategoriitematycznych,który swoją premierę miał w połowiemaja 2014. Serwis zBLOGowani ma swoją misję –jednoczenie wszystkich blogerów i czytelnikówpolskojęzycznych blogów oraz vlogów.Dane które przedstawiamy w dalszej części raportuoparte są nie o deklaracje użytkowników, a o twardedane które zgromadziliśmy w serwisie. Badaniezostało wykonane na próbie2871 aktywnych blogóworaz 3520 zarejestrowanych czytelników.Badanie podzieliliśmy na trzy części.Pierwsza analizuje blogi oraz blogerówwszystkich22 kategorii tematycznych.zDruga część toanaliza pogłębiona 7 najczęściejreprezentowanychkategoriitematycznychblogów w serwisie zBLOGowani – kulinaria, uroda,moda, lifestyle, kultura i sztuka, rodzina ihandmade.Trzecia część badania toanaliza czytelnikówblogów.Prezentujemyczytelnictwoposzczególnych kategorii tematycznych orazprofile demograficzne czytelników. Dane tepomogą marketerom w precyzyjnym planowaniukampanii display oraz akcji specjalnych w polskiejblogosferze, aktualnie bowiem tylko nieliczneblogi objęte są badaniem Gemius Audience.Rozwój serwisu zBLOGowani w najbliższej przyszłościumożliwi jeszcze pełniejszą analizę danych nt.aktywności blogerów i czytelników.Anna Pytkowska / Sales DirectorBLOGmediaa.pytkowska@blog-media.plStrona 2Spis treściO badaniuCzęść I – Badanie blogosferyKategorie tematyczneNajpopularniejsze platformy blogoweGdzie mieszkają blogerzy?Częstotliwość wpisów na blogachŚrednia ilość blogówCzęść II – Analiza najpopularniejszych kategorii blogówKulinariaUrodaLifestyleKultura i sztukaRodzinaModaHandmadeCzęść III – Analiza czytelników blogówNajpopularniejsze kategorie blogów – czytelnicyPodsumowanie wyników badańO BLOGmedia451314161920242629313436454849Strona 3O badaniuBadanie zostało zrealizowane wsierpniu 2014 roku.Dane pochodzą z serwisuzBLOGowani.pl z dnia 18 sierpnia.Próby badawcze:2871 blogów z 22 kategorii tematycznych3520 zarejestrowanych czytelników blogówW badaniu nie były brane pod uwagę dane statystyczne wygenerowane przezczytelników blogów, korzystających z serwisu zBLOGowani, bez rejestracji wserwisie.Do analizy użyliśmy danych z profili osobowych czytelników oraz blogerów takichjak:płećwiekmiejsce zamieszkania (dane przygotowane na podstawie kodówpocztowych wpisywanych w profilach osobowych).Dodatkowo na podstawie posiadanych danych uzyskaliśmy informację o:średniej liczbie posiadanych blogóworazczęstotliwości pojawiania się nowych treści na blogach.Analiza częstotliwości wykraczała poza okres istnienia serwisu zBLOGowani,wyliczenia przygotowane zostały dla każdego z blogów indywidualnie. Danewyliczone zostały wg następującego wzoru:KIM JEST BLOGER ZAREJESTROWANYW SERWISIE zBLOGowani?W serwisie zBLOGowani rejestrują się twórcy blogóworaz videoblogów (vlogów) którym zależy napozyskaniu nowych czytelników oraz pokazaniuswoich nowych treści szerszemu gronu odbiorców.Dane liczbowe zostały zamienione na opis słownywedług następującego wzoru:wyniki od 1,5 do 20 – „kilka razy dziennie”wyniki od 0,8 do 1,49 – „codziennie”wyniki od 0,43 do 0,79 – „3 razy w tygodniu”wyniki od 0,20 do 0,42 – „2 razy w tygodniu”wyniki od 0,13 do 0,19 – „1 raz w tygodniu”wyniki od 0,072 do 0,12 – „2 razy w miesiącu”wyniki od 0,033 do 0,071 – „1 raz w miesiącu”wyniki od 0,001 do 0,032 – „rzadziej”WDzDpOznaczenia:W - ilość wpisów zagregowanych w zBLOGowanychDz- Data zaciągnięcia danych (w przypadku aktualnego badania 18.08.2014).Dp- Data publikacji pierwszego posta udostępnionego przez kanał RSSRóżnica Dzi Dppodawana jest w dniach.Strona 4Część I – badanie blogosferyKategorie tematyczneMotoryzacjaPolitykaFinanseMarketingSpołeczności lokalneTechnologieNaukaSportPozostałeFotografiaUrządzanie wnętrzHobbyPodróżeZdrowie i fitBlog osobistyHandmadeModaRodzinaKultura i sztukaLifestyleUrodaKulinariaWykres 1 – Kategorie tematyczne blogów N=28710,2%0,2%0,3%0,4%0,4%0,5%0,5%1,0%1,7%2,0%2,2%3,2%3,2%3,4%5,1%6,1%6,3%6,4%7,6%13,2%14,6%21,6%Analizę blogosfery rozpoczynamy od podziału na kategorietematyczne. Wykres 1 przedstawia najpopularniejsze w Polsce inajbardziej liczne kategorie tematyczne blogów.Najliczniejszą kategorią tematyczną są blogi kulinarne, stanowiąceblisko 22% wszystkich blogów. Zaraz za nimi znajdują siękategorie: uroda (15%), lifestyle (13%), kultura i sztuka (z dużailością blogów książkowych)- 8%, rodzina (6,4%), moda (6%) ihandmade (6%).Strona 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]