Book, autyzm, AAC
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
III Regionalna Konferencja
Krajów Europy Środkowej i Wschodniej
Wspomagające sposoby porozumiewania się
Redakcja:
Wirginia Loebl, Jolanta Szwiec, Paweł A. Szczawiński
Tłumaczenie:
Beata Zarębska, Zygmunt Gruntkowski
Opracowanie graficzne i skład:
Paweł A. Szczawiński
© Copyright by Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2001
Wydawca:
Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających
Sposobów Porozumiewania Się
„Mówić bez słów”
ul. Radomska 13/21
02-323 Warszawa
e-mail: nowords@iname.com
Wspomagające sposoby porozumiewania się
Wykłady i warsztaty
Wspomagające sposoby porozumiewania się
Sponsorzy konferencji
Ambasada Brytyjska
Aleja Róż 1
00-556 Warszawa
Państwowy Fundusz Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych
Al. Jana Pawła II 13
00-868 Warszawa
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Al. Szucha 25
00-918 Warszawa
International Paper Kwidzyn S.A.
ul. Lotnicza 1
82-500 Kwidzyn
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe
TOR-PAL Sp. z o.o.
ul. Lotnicza 1
82-500 Kwidzyn
Starostwo Powiatu Kwidzyńskiego
ul. Warszawska 19
82-500 Kwidzyn
— 2 —
S
PIS TREŚCI
Małgorzata Dońska-Olszko Działalność Stowarzyszenia „Mówić bez słów” na rzecz
propagowania wspomagających sposobów porozumiewania się
........................................ 5
Stephen von Tetzchner
Wybór systemów i strategii oddziaływań dla osób
korzystających ze wspomagających sposobów porozumiewania się
................................... 9
Judy Seligman-Wine
Zastosowanie podejścia oceny dynamicznej w ustalaniu
wspomagających strategii porozumiewania się
................................................................. 13
Sophia L. Kalman
AAC a prawo ................................................................................................ 16
Eligijus Kubilinskas Vidas Lauruska Tomas Musteikis
Komputerowy system dla osób
niepełnosprawnych podpowiadający tekst
podczas pisania ............................................. 19
Gill Brearley Potrzeby emocjonalne i wspieranie dorastającej młodzieży i dorosłych
korzystających z AAC
.......................................................................................................... 23
Anthony Robertson Rozwijanie świadomości niepełnosprawności: uwagi osobiste
............. 27
Juan Bornman Erna Alant
Dostarczanie pomocy terapeutycznej w krajach gdzie
wprowadza się AAC: od czego powinniśmy zacząć?
........................................................ 30
Magdalena Grycman
Porozumiewam się, choć nie mówię
–
prezentacja osiągnięć
rozwojowych użytkowników AAC
....................................................................................... 35
Joanna Ochał Weronika Orkisz
Porozumiewanie się pomiędzy niepełnosprawnymi
użytkownikami komunikacji wspomagającej.
................................................................... 38
Alina Smyczek Jak skorzystać z doświadczeń amerykańskich użytkowników AAC?
Refleksje po półrocznym pobycie w Bridge School w
Kaliforni.......................................... 40
Agnieszka Pilch
Wykorzystanie gestów Coghamo
w pracy z dziećmi
niepełnopsrawnymi
............................................................................................................ 45
Anna Lechowicz Wybrane możliwości zastosowania programu
Bliss for Windows w
pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo
ze specjalnymi potrzebami w
zakresie porozumiewania się
.............................................................................................. 47
Joan Bruno Projektowanie plansz do elektronicznych pomocy ułatwiających
interaktywne porozumiewanie się
...................................................................................... 52
Jerzy Antczak Proste, niedrogie i użyteczne technologiczne pomoce dla osób
niepełnosprawnych
............................................................................................................. 55
Anna Lechowicz, Teresa Mierzwa, Irena Muszyńska
Przygotowywanie prostych pomocy
do porozumiewania się
....................................................................................................... 57
Alina Smyczek Diagnoza użytkowników AAC
–
różne modele i ich zastosowanie w
praktyce................................................................................................................................ 59
Gill Brearley Wspomaganie rozwoju młodych użytkowników AAC
........................................ 60
Katarzyna Kaniecka Terry Johnson
Boardmaker –
możliwości
wykorzystania
oprogramowania w konstruowaniu pomocy do porozumiewania się
................................ 61
— 3 —
PIS TREŚCI
Wykłady
III Regionalna Konferencja Krajów Europy Srodkowej i Wschodniej
Wspomagajace sposoby porozumiewania sie
Małgorzata Dońska-Olszko
Działalność Stowarzyszenia „Mówić bez słów”
na rzecz propagowania wspomagających
na rzecz propagowania wspomagających
sposobów porozumiewania się
sposobów porozumiewania się
Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Sposobów Porozumiewania Się „Mówić bez
słów” powstało w lutym 1999 r. w ramach współpracy ośrodków działających w programie Umbrella
Project: Sieć instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym
–
wspomagające i alter
natywne
meto
dy porozumiewania się.
Dwuletnia współpraca pięciu Ośrodków pracujących z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (Gdańsk,
Kraków, Kwidzyn, Legnica, Warszawa) w ramach
Umbrella Project
była częściowo finansowana przez
Organizację Narodów Zjednoczonych. Realizacja projektu opierała się przede wszystkim na działalności
szkoleniowej prowadzonej przez interdyscyplinarny zespół specjalistów z poszczególnych Ośrodków.
Kiedy projekt dobiegał końca, jego realizatorzy zdecydowali się na dalszą współpracę powołując Stowa-
rzyszenie. Celem jego działań miała być kontynuacja i rozszerzenie zadań podjętych przez sieć
ośrodków.
Stowarzyszenie określiło statutowo najważniejsze obszary swojej działalności ze szczególnym
uwzględnieniem prowadzenia badań, ujednolicenia terminologii oraz rozwijania wiedzy i umiejętności
specjalistów pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi z zaburzeniami mowy, pod kątem wykorzystania
alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się. Za główne cele statutowe przyjęto:
•
propagowanie i wdrażanie wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się;
•
podnoszenie świadomości społecznej poprzez zapoznanie społeczeństwa z potrzebami i możliwościami
osób niepełnosprawnych z zaburzeniami mowy;
•
upowszechnianie wiedzy na temat nowoczesnej technologii, niezbędnej w edukacji oraz wieloprofilo-
wej terapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnej;
•
podnoszenie jakości usług rehabilitacyjnych i edukacyjnych świadczonych osobom posługującym się
komunikacją wspomagającą i alternatywną;
Podczas dwuletniej działalności Stowarzyszenia (1999 – 2000) podjęte zostały następujące
aktywności:
•
prowadzenie szkoleń dla 250 specjalistów z całej Polski przez interdyscyplinarne zespoły powołane
w poszczególnych ośrodkach;
•
przetłumaczenie i wydanie książki Anne Warrick pt. „Porozumiewanie się bez słów” („Speaking
Without Words”) oraz jej dystrybucja. Książka została przetłumaczona na język polski z funduszy
Umbrella Project, wydana natomiast przez Stowarzyszenie z funduszy pozyskanych na działalność
statutową;
•
współorganizacja międzynarodowej konferencji w Warszawie (grudzień 1999) nt. „Psychoterapia
dzieci z niepełnosprawnością złożoną – alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się”.
Na konferencji wystąpienia prezentowali konsultanci zagraniczni: Prue Fuller (Wielka Brytania),
Anne Warrick (Kanada), Jerzy Antczak (Kanada), Gill Brearley (Wielka Brytania). Wśród polskich
specjalistów znalazły się prezentacje prof. Marty Bogdanowicz (Uniwersytet Gdański), prof. Aliny
Midro (Akademia Medyczna w Białymstoku), dr Wirginii Loebl (Uniwersytet Gdański), dr Marii
Przybysz-Piwkowej (Uniwersytet Warszawski) oraz wystąpienia praktyków pracujących z dziećmi
niepełnosprawnymi z zaburzoną komunikacją werbalną. W konferencji udział wzięło 300 osób z całej
Polski – przedstawicieli szkół, ośrodków rehabilitacyjnych, fundacji i stowarzyszeń pomagających
osobom niepełnosprawnym. Obecni byli również przedstawiciele administracji państwowej i wyż-
szych uczelni, a także studenci logopedii Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Pedagogiki Spe-
cjalnej w Warszawie.
Podczas konferencji odbyła się promocja książki Anne Warrick „Porozumiewanie się bez słów” oraz
książki Gill Brearley „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”. Obie autorki podpisywały
polskie wydania;
•
opracowanie programu studiów podyplomowych we współpracy z Akademią Pedagogiki Specjalnej
w Warszawie nt. „Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się” oraz wystąpienie
z wnioskiem do Ministerstwa Edukacji Narodowej o przyznanie grantu na studia. Realizacja tego za-
— 5 —
Działalność Stowarzyszenia „Mówić bez słów”
na rzecz propagowania wspomagających
[ Pobierz całość w formacie PDF ]