Botanika i mikologia, UR
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->KARTA KURSUNazwaNazwa w j. ang.Botanika i mikologiaBotany and MycologyKodPunktacja ECTS*4KoordynatorDr Laura BetlejaZespół dydaktycznyDr Laura BetlejaDr Robert KościelniakOpis kursu (cele kształcenia)Poznanie różnic w budowie komórki organizmów prokariotycznych ( sinice) ieukariotycznych ( grzyby , rośliny), funkcji życiowych i roli w środowisku. Znajomość budowytkanek i organów roślin lądowych. Charakterystyka bioróżnorodności grzybów i roślin zeszczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych i prawnie chronionychw Polsce.Warunki wstępneWiedzaUmiejętnościKursyZnajomość biologii na poziomie podstawowym.Posługiwanie się literaturą przedmiotu.Efekty kształceniaOdniesienie do efektówkierunkowychEfekt kształcenia dla kursuWiedzaW01 Charakteryzuje różnice w budowiekomórki organizmów prokariotycznych ieukariotycznychW02 Zna obowiązujący podziałsystematyczny organizmów prokariotycznych,grzybów i roślinW03 Posiada wiedzę na temat różnorodnościgrzybów i roślin, ze szczególnymuwzględnieniem gatunków wymierających,zagrożonych i objętych ochroną w Polsce.W04 Zna podstawy budowy chemicznejroślin, podstawy cytologii komórki roślinnejW05 Charakteryzuje budowę i funkcje tkanekroślinnychW06 Omawia budowę organówwegetatywnych i generatywnych roślinW07 Wymienia kryteria podziału i formyekologiczne roślin naczyniowychW08 Zna metody bioindykacjiK_W11K_W37K_W33K_W32K_W32K_W32K_W32K_W23Efekt kształcenia dla kursuOdniesienie do efektówkierunkowychUmiejętnościU01 Rozpoznaje elementy komórki roślinnej,tkanki i organy roślinneU02 Rozpoznaje podstawowe grupy icharakterystyczne gatunki grzybów i roślinU03 Wykonuje rysunki z obserwacji grzybów iroślinK_U19K_U10K_U11KompetencjespołeczneEfekt kształcenia dla kursuOdniesienie do efektówkierunkowychK01Ma świadomość odpowiedzialności zaposzanowanie bioróżnorodności i ochronęśrodowiska przyrodniczego.K_K07.OrganizacjaWykład(W)ALiczba godzin15KĆwiczenia w grupachL30SPEForma zajęćOpis metod prowadzenia zajęćWykład – prezentacja multimedialna wybranych taksonów sinic, grzybów, roślinĆwiczenia laboratoryjne – praca ze sprzętem optycznym, demonstracja form w postacipreparatów świeżych i trwałych,wykonywanie rysunków z obserwacji mikro- imakroskopowych .Formy sprawdzania efektów kształceniaPraca pisemna(esej)Egzamin ustnyPracalaboratoryjnaProjektindywidualnyGrydydaktyczneĆwiczenia wszkoleE – learningZajęciaterenoweEgzaminpisemnyUdział wdyskusjiProjektgrupowyReferatW01W02W03W04W05W06W07W08U01U02U03K01+++++++++++++++++++++++++InneKryteria ocenyCząstkowe kolokwia pisemne ( 2-3)Egzamin pisemnyUwagiTreści merytoryczne (wykaz tematów)Budowa, funkcje życiowe, rola w środowisku organizmów prokariotycznychKryteria podziału organizmów eukariotycznych na grzyby i roślinyWspółczesna klasyfikacja grzybówPrzegląd systematyczny i charakterystyka wybranych gromad grzybówRóżnorodność biologiczna w obrębie grzybówGlony jako grupa morfologiczno-ekologiczna: stopnie organizacji komórkowej,budowa, grupy ekologiczne, występowanie, znaczenie w przyrodzie i dla człowiekaCharakterystyka tkanek roślinnychBudowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych roślinMateriały zapasowe roślinTypy owoców i sposoby rozsiewaniaPrzegląd wybranych gromad roślin naczyniowychFormy ekologiczne roślin naczyniowychZagrożenia i formy ochrony roślin i grzybów w PolsceMetody bioindykacyjne z wykorzystaniem różnych gatunków grzybów i roślin1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.Wykaz literatury podstawowejSzweykowska A., Szweykowski J. – Botanika . 2005. T I i IIKadłubowska Z. – Zarys algologii- PWN.1976.Podbielkowski Z.- Rośliny zarodnikowe. PWN 1979 ( lub nowsze)Wykaz literatury uzupełniającej1.Mirek Z., Zarzycki K., Wojewoda W., Szeląg Z.- Red list of plants and fungi In Poland.Czerwona lista roślin i grzybów Polski. W.Szafer Institute of Botany, Polish Academy ofSciences. Kraków 2006.2. Andrzejewski R.,Weigle A. (red.) – Róznorodność biologiczna Polski. Narodowa FundacjaŚrodowiska. Warszawa 2003Bilans godzinowy zgodny z CNPS (Całkowity Nakład Pracy Studenta)WykładIlość godzin w kontakcie zprowadzącymiKonwersatorium (ćwiczenia, laboratorium itd.)Pozostałe godziny kontaktu studenta z prowadzącymLektura w ramach przygotowania do zajęć101530Ilość godzin pracy studentabez kontaktu zprowadzącymiPrzygotowanie krótkiej pracy pisemnej lub referatu pozapoznaniu się z niezbędną literaturą przedmiotuPrzygotowanie do pisemnych kolokwiówPrzygotowanie projektu lub prezentacji na podanytemat (praca w grupie)Przygotowanie do egzaminu102590/754Ogółem bilans czasu pracy / liczba godzin pracy studenta w ramach zajęć ocharakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych i projektowychIlość punktów ECTS w zależności od przyjętego przelicznika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]