blok+6+konflikt, materiały z zajęć WSPiZ, konflikty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KONFLIKTY ORGANIZACYJNE I
METODY ICH ROZWIĄZYWANIA
BLOK 6: BUDOWANIE ZESPOŁU
Dr Mariola Ciszewska
Tematy zajęć
• Blok 1: Konflikt
•lk : Władza
• Blok 3: Negocjacje
• Blok 4: Komunikacja w negocjacjach
• Blok 5: Przywództwo
•
Blok 6: Budowanie zespołu
2
1
BLOK VI
I.
Budowanie zespo
ł
u i role w zespole
II.
Formu
ł
owanie i rozwi
ą
zywanie problemów
3
Budowanie zespołu
Budowanie zespołu
oznacza wykorzystanie zespołu działań i technik,
których celem jest poprawa wewnętrznego funkcjonowania zespołu.
Budowanie zespołu oznacza wzmacnianie wewnętrznej współpracy,
doskonalenie komunikacji, konsolidację pracowników wokół
wspólnych zadań.
Dobrze dobrany i sprawnie kierowany zespół
może podnosić
motywację poszczególnych osób, mobilizować do osiągania
ponadprzeciętnych wyników, a w rezultacie umożliwić ciągłe
podnoszenie skuteczności działania całego zespołu.
Rolą kierownika
zespołu jest sformułowanie zrozumiałych celów i ich
konsekwentna realizacja.
4
2
Warunki istnienia zespołu
Grupa kilku osób pracujących razem, to jeszcze nie zespół!
• Wspólny cel
- SMART: precyzyjny, mierzalny, osiągalny, realistyczny,
określony w czasie
- Cel powinien określać: ilość, jakość, czas, koszty
•Właściwe normy zespołowe
• Poczucie bycia zespołem
•Współpraca wewnętrzna
•Właściwa struktura zespołu
• Odpowiednia wielkość zespołu
5
Rodzaje zachowań w zespole
1. Zachowania zadaniowe:
pomagają ustalać i
realizować wspólne cele
1. Zachowania zespołowe
: wzmacniają harmonię, spójność
zespołu i współpracę pomiędzy członkami zespołu
2. Zachowania indywidualne:
powstają w wyniku niezaspokojenia
potrzeb indywidualnych pracowników i przeszkadzają zespołowi
w osiągnięciu jego celów.
6
3
Skuteczność zespołu
• Realizacja wyznaczonych celów i zadań
• Satysfakcja członków zespołu:
- Z rezultatów
-Z atmosfery
• Wysokie zaangażowanie w długim okresie
7
Zespołowe podejmowanie decyzji
ZALETY:
WADY:
•Więcej wiedzy i informacji
•Zróżnicowane podejście
do problemu
• Lepsze zrozumienie
decyzji
• Szersza akceptacja
rozwiązań
• Przedwczesne decyzje
•Grupomśl
• Dominacja jednostki
• Presja zespołu
• Brak konsensusu
8
4
Cechy sprawnego zespołu
• Wspólne cele i wspólny sens istnienia
• Zaangażowanie w realizację zadań
• Uczenie się na błędach
•Umiejętność słuchania i otwartość na odmienne
poglądy
• Otwarte traktowanie konfliktów
• Okresowa ocena pracy
•Aracjność
• Wzajemne zaufanie
•Właściwa proporcja ról
9
Struktura zespołu
Umiejętności w zespole*
Role w zespole
•umiejętność generowania
pomysłów;
• zdobywania informacji;
• skutecznej analizy problemów;
• realizacji przyjętych zadań;
• komunikowania się;
• przewodzenia;
• logicznej oceny;
• kontrolowania postępów pracy.
• Koordynator;
• Realizator;
•Wódz;
• Innowator;
• Poszukiwacz źródeł;
• Krytyk zespołu;
• Dusza zespołu;
• Skrupulatny wykonawca
*oprócz umiejętności
merytorycznych i wiedzy
10
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]