Blokada pedału przyśpieszenia, Technika samochodowa, SCANIA(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
14:01-52
Wydanie 01
pl
Blokada pedału przyspieszenia
Funkcjonowanie i opis
Spis treści
Zasada działania
Informacje ogólne...........................................2
Opis czynności
serwisowych i
naprawczych
Blokada pedału przyspieszenia .....................3
Czujnik temperatury.......................................4
1 712 251
©
Scania CV AB 1999, Sweden
Zasada działania
Zasada działania
Informacje ogólne
kierunku położenia prędkości biegu
jałowego.
Blokada pedału przyspieszenia
Podkładka ograniczająca w siłowniku
powietrznym zapewnia płynne działanie
blokady. Siłownik powietrzny działa na
pedał przyspieszenia w taki sposób, że jego
użycie staje się bardzo trudne i wymaga
przyłożenia dużej siły, co oznacza, że pojazd
może jednak się poruszać, np. odjechać ze
skrzyżowania dróg.
Blokada pedału przyspieszenia
umieszczona jest bezpośrednio za płytką
pedału i jest połączona z mechanizmem
pedału krótką linką. Linka do silnika jest
bezpośrednio połączona do blokady pedału
przyspieszenia, dlatego jest krótsza niż linki
w pojazdach nie wyposażonych w blokadę.
Blokada pedału przyspieszenia różni się dla
pojazdów z mechanicznym sterowaniem
pedału przyspieszenia, E-gas lub EDC.
Blokady pedału przyspieszenia można
używać wraz z mechanicznym sterowaniem
pedału przyspieszenia, E-gas lub EDC.
W pojazdach z mechanicznym sterowaniem
pedału przyspieszenia linka biegnie od
dźwigni sterującej blokady pedału do
silnika, a w pojazdach z E-gas lub EDC
linka została zastąpiona sprężyną powrotną
wmontowaną w blokadę pedału
przyspieszenia.
Zadaniem blokady pedału przyspieszenia
jest zablokowanie ruchu pedału
przyspieszenia, a co za tym idzie, ruchu
pojazdu, gdy zakodowane zostały
ostrzeżenia o pewnych usterkach. Na
życzenie klienta do blokady pedału
przyspieszenia można podłączyć pięć
sygnałów. Są to:
• Niski poziom czynnika chłodzącego
• Otwarte drzwi
• Niskie ciśnienie oleju
• Awaria akumulatora
• Zbyt wysoka temperatura czynnika
chłodzącego >105 °C
Dla czterech pierwszych sygnałów
wykorzystywane są czujniki już
zamontowane w pojeździe. Dla sygnału zbyt
wysokiej temperatury czynnika
chłodzącego wprowadzono czujnik
temperatury, który umieszczony jest na
jednym z przewodów czynnika chłodzącego
do skrzyni biegów.
Gdy czujnik ten otrzyma sygnał, blokada
pedału przyspieszenia działa przez otwarcie
zaworu elektromagnetycznego na
blokadzie, a następnie przez siłownik
powietrzny z mechanicznymi dźwigienkami,
które pociągają pedał przyspieszenia w
2
©
Scania CV AB 1999, Sweden
1401f14o.mkr
Opis czynności serwisowych i naprawczych
Opis czynności serwisowych i
naprawczych
Blokada pedału
przyspieszenia
Wymiana
Wskazówka:
Przy wymianie części należy
zwrócić uwagę na wymiar siłownika
powietrznego od środka do środka, 194 - 196
mm, oraz upewnić się, że linka między
pedałem przyspieszenia a blokadą nie jest
luźna.
1
Linka (z obudową) do blokady pedału
przyspieszenia
2
Strzemię linki
Pedał przyspieszenia
3
Linka do silnika
4
Strzemię
Blokada pedału przyspieszenia
1401w14o.mkr
©
Scania CV AB 1999, Sweden
3
Opis czynności serwisowych i naprawczych
Czujnik temperatury
Wymiana
Wskazówka:
Zawsze wymieniaj uszczelkę
przy montażu czujnika temperatury.
!
OSTRZEZENIE!
.
Układ chłodzenia działa pod ciśnieniem,
co może spowodować rozpryśnięcie
gorącego czynnika chłodzącego poza
układ, jeśli układ zostanie otwarty gdy
silnik jest zbyt gorący.
1
Korek wlewowy
Gorący czynnik chłodzący może
spowodować oparzenia.
Unikaj kontaktu ze skórą. Kontakt ze
skórą może spowodować podrażnienia.
Wykonując prace wymagające kontaktu
z czynnikiem chłodzącym zawsze noś
okulary ochronne i gumowe rękawice.
Środek antykorozyjny Scania i glikol
etylowy, oraz inne elementy czynnika
chłodzącego są bardzo toksyczne i ich
połknięcie może być przyczyną śmierci.
1
Złącze
2
Czujnik temperatury
3
Uszczelka
L94
1
Złącze
2
Czujnik temperatury
3
Uszczelka
N94
4
©
Scania CV AB 1999, Sweden
1401w14o.mkr
[ Pobierz całość w formacie PDF ]