blos pl v2, ,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Instrukcja BLOS - ©: Struna&Maup
str
1
CZYM JEST BLOS ??
To nowatorskie rozwi¹zanie w dziedzinie mikserów LPG i CNG, s³u¿¹cych do
zasilania samochodów gazem LPG lub ziemnym.
System BLOS - lub po prostu BLOS - jest opatentowany na ca³ym œwiecie
i stanowi rezultat kilkuletnich badañ a do jego wytwarzania u¿ywane s¹ najbardziej
zaawansowane technologie.
DLACZEGO BLOS ZAMIAST TRADYCYJNEGO MIKSERA?
1 Tradycyjny mikser o ma³ej œrednicy wewnêtrznej pracuje poprawnie na wolnych
obrotach i przy ma³ych obci¹¿eniach ale - w³aœnie z racji ma³ego przelotu - zmniejsza
radykalnie maksymalne osi¹gi silnika. BLOS zachowuje siê w tym przypadku jak
mikser maj¹cy o wiele wiêksza œrednicê redukuj¹c do minimum zmniejszenie mocy
i pozwalaj¹c silnikowi „oddychaæ pe³n¹ piersi¹”.
2 Tradycyjny mikser o du¿ej œrednicy zachowuje siê poprawnie przy du¿ych
prêdkoœciach (du¿ych obci¹¿eniach) ale z drugiej strony jest przyczyn¹ niestabilnego
sk³adu mieszanki na wolnych obrotach, „dziur” w przyspieszeniu i strza³ów w dolot.
BLOS dziêki swej budowie jest pozbawiony tych niedogodnoœci.
3 BLOS pozwala na znaczne oszczêdnoœci w zu¿yciu paliwa. Prawid³owy i optymalny
sk³ad mieszanki paliwowo powietrznej w pe³nym zakresie obrotów uzyskiwany dziêki
zastosowaniu BLOS’a pozwala na sprostanie najbardziej rygorystycznym normom
dotycz¹cym emisji spalin.
4 BLOS z powodzeniem mo¿e byæ zastosowany we wszelkich silnikach z wtryskiem
zasilanych LPG lub CNG.
5 Zastosowanie BLOS-a zdecydowanie upraszcza monta¿ instalacji.Z powodzeniem
mo¿na go zainstalowaæ pomiêdzy przep³ywomierzem klapkowym a przepustnicami bez
koniecznoœci instalowania dodatkowych mierników przep³ywu czy jakichkolwiek
kompensatorów ciœnienia. Jeden model mo¿na zastosowaæ zdecydowanej wiêkszoœci
typach samochodów.
6 BLOS minimalizuje ryzyko strza³ów w dolot spowodowanych wadliwym sk³adem
mieszanki. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e to urz¹dzenie
nie zabezpiecza
przed
wystrza³ami spowodowanymi przez z³y stan œwiec, instalacji wysokiego napiêcia
(przewody, kopu³ka rozdzielacza, cewka etc.) czy te¿ ca³kowite wypalenie gazu ze
zbiornika (co powoduje zubo¿enie mieszanki) Mo¿na dodatkowo wyposa¿yæ instalacjê
w dedykowan¹ dla BLOSa klapê antywybuchow¹ o szerokim przelocie (do nabycia w
sieci BRC
1
). Mo¿na j¹ zamontowaæ bezpoœrednio na korpusie BLOSa spi³owuj¹c
przedtem rant na krawêdzi dolotu.
1
1
PDF created with pdfFactory trial version
Nr katalogowy BRC: 90AV 9901 0033
Instrukcja BLOS - ©: Struna&Maup
str
2
ZMIANY KONSTRUKCYJNE (poczynaj¹c od po³owy 1997 roku)
•
wprowadzenie œcis³ego re¿imu technologicznego w produkcji zapewnia wiêksz¹
dok³adnoœæ wykonania
•
wzmocnione membrany wytwarzane z materia³u odpornego na dzia³anie
wêglowodorów
•
zmiana kszta³tu pokrywy przeciwdzia³a przecieraniu siê membrany
•
prowadnica t³oka (tzw. gwizdek) ze stali nierdzewnej
•
przepustnica powleczona br¹zem wewn¹trz aby zapewniæ ³atwoœæ œlizgania siê
po „gwizdku”
•
kontrola jakoœci w firmie MTM potwierdzona w 1998 roku certyfikatem ISO
9001 gwarantuje, znakomite wykonanie i niezawodnoœæ urz¹dzenia. Poprzednie
modele (czêœci i urz¹dzenie DEG-100) powinny byæ poprawione przez
autoryzowane zak³ady sieci BRC (u¿ycie powleczonej br¹zem przepustnicy,
„gwizdka” z nierdzewnej stali ewentualnie urz¹dzenia Eco-gas Junior) Dodatkowo
w korpusie urz¹dzenia pojawi³y siê dwa otwory, do których mo¿e zostaæ
pod³¹czone poprzez z³¹czkê BRC M14X1 odpowietrzenie i odsysanie
zanieczyszczeñ.
ZASADA DZIA£ANIA
BLOS mo¿na nazwaæ mikserem o zmiennym przekroju.
Mówi¹c wprost jest to mikser o zmiennej œrednicy,
uzale¿nionej od zapotrzebowania silnika. Mo¿e byæ
równowa¿ny mikserowi o œrednicy mniejszej ni¿ 10mm
na wolnych obrotach i mikserowi o œrednicy sporo
przekraczaj¹cej 45 mm przy du¿ym obci¹¿eniu gdy
przelot jest ca³kowicie otwarty. BLOS wytwarza
praktycznie sta³e podciœnienie w ka¿dych warunkach
pracy. Diagram obok pokazuje, jak tradycyjny mikser
wytwarza bardzo s³abe podciœnienie na wolnych
obrotach (niestabilny sk³ad mieszanki) i bardzo du¿e
przy wysokiej prêdkoœci, powoduj¹c problemy
z wype³nianiem komory spalania).
Natomiast na wolnych obrotach BLOS wytwarza
podciœnienie wiêksze o 20-50 razy ni¿ klasyczny
mikser, co powoduje bardzo precyzyjne i dok³adne
dawkowanie gazu. Na szczegó³owym rysunku BLOS-a
mo¿emy zobaczyæ
korpus 6
w którym
przepustnica 18
przesuwa siê po
„gwizdku” 8
.
Membrana 19
jest
przymocowana do przepustnicy za pomoc¹
pierœcienia
20
.
Sprê¿yna 22
ca³y czas dociska przepustnicê w
dó³. Przep³yw powietrza przez BLOS-a
(w kierunku
oznaczonym strza³k¹ na korpusie)
powoduje
powstanie podciœnienia. Ró¿nica ciœnieñ z obu stron
membrany powoduje wytworzenie si³y która unosi
przepustnicê a¿ do momentu uzyskania równowagi
ciœnieñ.
Mo¿na wiêc okreœliæ, ¿e ustalona pozycja przepustnicy odpowiada iloœci
przep³ywaj¹cego powietrza. Przepustnica podnosz¹c siê ods³ania zmiennej geometrii
otwór „gwizdka”, którym dostaje siê gaz w iloœci proporcjonalnej do aktualnego
2
PDF created with pdfFactory trial version
Instrukcja BLOS - ©: Struna&Maup
str
3
przep³ywu powietrza. Dawkowanie wiêc gazu odbywa siê praktycznie jednoczeœnie
z pomiarem iloœci przep³ywaj¹cego powietrza i s¹ to procesy nieod³¹cznie ze sob¹
powi¹zane. Dziêki faktowi, ¿e dzia³anie urz¹dzenia oparte jest na prostych
i niezawodnych prawach fizyki oraz, ¿e nie zastosowano tu ¿adnych elementów
elektronicznych (które zawsze wprowadzaj¹ pewne opóŸnienia i czêsto niestety s¹
zawodne), urz¹dzenie zyskuje coraz wiêksz¹ rzeszê zadowolonych u¿ytkowników.
WA¯NE UWAGI
A –
Dostarczony model BLOS-a mo¿e byæ zastosowany w wiêkszoœci typów aut.
Wymienny „gwizdek” wystêpuje w czterech odmianach o ró¿nej geometrii otworu
(tzw. SLIT), przez który dostaje siê gaz.
•
Slit E – Normalny przep³yw (80 % pojazdów)
•
Slit D – Zwiêkszony przep³yw (15% pojazdów)
•
Slit A – Du¿y przep³yw (5% pojazdów)
•
Slit P – Niewielki przep³yw (nie u¿ywany)
Obecnie BLOS jest dostarczany z gwizdkiem typu
Slit D
, który
z powodzeniem zaspokaja pojazdy nawet o du¿ych pojemnoœciach.
B –
œruba 10
, dziêki
elementowi „M” 9
zmienia po³o¿enie gwizdka przesuwaj¹c
go wzd³u¿ osi (naciêcie pozostaje zawsze skierowane w tym samym kierunku)
Œruba 10
jest odpowiednikiem registra czy atutatora w klasycznych instalacjach.
C -
Œruba 11
umo¿liwia regulacjê sk³adu mieszanki dla ja³owych obrotów silnika
pozwalaj¹c na przep³ywanie gazu dodatkow¹ dysz¹.
3
PDF created with pdfFactory trial version
Instrukcja BLOS - ©: Struna&Maup
str
4
OPIS:
1 DOLOT GAZU
2 OR 2068 USZCZELKA
3 PIERŒCIEÑ MOCUJ¥CY
4 M4X10 ŒRUBA
5 POKRYWA
6 KORPUS
7 OPASKA 70-90 h9
8 GWIZDEK
9 ELEMENT MOCUJ¥CY “M”
10 ŒRUBA REGULUJ¥CA DAWKÊ GAZU (SK£AD
MIESZANKI)
11 ŒRUBA REGULACYJNA DLA OBROTÓW JA£OWYCH
12 OR2012 USZCZELKA
13 OR3081 USZCZELKA
14 RÊCZNE PODPARCIE PRZEPUSTNICY
15 OR2015 USZCZELKA
16 CYLINDER RÊCZNEGO PODPARCIA PRZEPUSTNICY
17 PODK£ADKA ALUMINIOWA
18 PRZEPUSTNICA
19 MEMBRANA
20 PIERŒCIEÑ MOCUJ¥CY
21 SAMOGWINTUJ¥CA ŒRUBA
22 SPRʯYNA
23 OR2050 USZCZELKA
24 OR2025 USZCZELKA
MONTA¯ BLOS-a
Blos zosta³ zaprojektowany z myœl¹ o silnikach wtryskowych, jednak¿e dziêki
niewielkiemu podciœnieniu potrzebnemu do otwarcia przepustnicy mo¿e byæ równie¿
zastosowany do silników gaŸnikowych. W pojazdach wyposa¿onych w przep³ywomierz
nale¿y go montowaæ pomiêdzy przep³ywomierzem a przepustnic¹/ami. W pojazdach bez
przep³ywomierzy montujemy BLOS-a pomiêdzy filtrem powietrza a przepustnic¹/ami. Blos
musi byæ ustawiony tak, aby strza³ki na korpusie by³y skierowane w stronê przepustnic/y
.
Ponadto nale¿y sprawdziæ czy otwór w gwizdku oraz otwory w przepustnicy s¹ ustawione
w stronê silnika. W¹¿ doprowadzaj¹cy gaz powinien byæ do³¹czony do
kolanka 1
i
bezpoœrednio najkrótsz¹ drog¹ do parownika (usuwamy
2
wszelkie registry, atutatory
3
itp.)
W wielu samochodach wystarczy przeci¹æ w¹¿ doprowadzaj¹cy powietrze aby wstawiæ
BLOS-a, je¿eli nie jest to mo¿liwe to nale¿y u¿yæ odpowiednich redukcji prostych lub
giêtych (np. 60x70, 70x70 czy 80x70, produkcji BRC lub z innych dostêpnych Ÿróde³).
Mo¿na równie¿ wzi¹æ pod uwagê zastosowanie klapy przeciwwybuchowej na
przep³ywomierz np. BRC 70x70 kod 90AV99010033 bezpoœrednio na BLOS-a od strony
silnika, (chocia¿ nie jest to konieczne z racji na zminimalizowane ryzyko strza³ów w dolot
przy za³o¿eniu, ¿e u¿ytkownik utrzymuje w nale¿ytym stanie instalacjê wysokiego
napiêcia, kable WN i œwiece.
Mo¿na na wê¿u doprowadzaj¹cym gaz od parownika zamontowaæ np. atrapê registra (dla dociekliwych
diagnostów) ale sam przelot gazu musi byæ wolny od wszelkich regulacji i ograniczeñ.
3
Zwane popularnie silnikami krokowymi – w instalacjach II gen. I wy¿szych reguluj¹ iloœæ gazu
dop³ywaj¹cego do miksera
4
PDF created with pdfFactory trial version
2
Instrukcja BLOS - ©: Struna&Maup
str
5
WA¯NE UWAGI
Nale¿y zadbaæ o szczelnoœæ po³¹czeñ, szczególnie gazowych jak i pomiêdzy
BLOS’em a silnikiem (nawet drobne nieszczelnoœci w dolocie na odcinku BLOS – kolektor
ss¹cy bed¹ przyczyn¹ nieprawid³owej pracy urz¹dzenia i niezadowalaj¹cych osi¹gów).
Najlepsz¹ pozycj¹ dla BLOS-a jest praca w pionie (kolanko u góry) lub
z niewielkimi od niego odchy³ami. Praca w odwrotnym po³o¿eniu jest ca³kowicie
odradzana i mo¿e powodowaæ nieprawid³owoœci w funkcjonowaniu
4
.
Blos jest sk³adany w sposób szczelny wiêc nie powinno siê go rozkrêcaæ aby
unikn¹æ rozszczelnienia lub uszkodzenia elementów.
WYMIANA GWIZDKA
Wykrêciæ œrubê 10 zwracaj¹c uwagê aby element „M” nie wypad³.
Zdj¹æ element “M”
Wymieniæ
5
gwizdek i za³o¿yæ element “M”.
4
Z praktyki wynika, ¿e nawet pokazane na rysunku dopuszczalne odchylenie od pionu ju¿ jest za du¿e
(przyp. t³um.)
5
Lub wyczyœciæ i przesmarowaæ, patrz dalej
5
PDF created with pdfFactory trial version
[ Pobierz całość w formacie PDF ]