Blumer H[1]. - SpoÄaâ��eczeÄastwo jako interakcja, socjologia SGGW, rok 2, Metody badań, współczesne ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KIY.-:
Y'-q
'
/-\
li
r
.1
s,
'+rt
l'?^l
.
\l|{.
, |l1,\l
-)\_vr'r.a!LvLge
'Te|i
tlaszc,r'aozertia
nie bcl rvyrtrll:ytvatle
na
jaw,
to
lv
rezttItal:-'ie
nieuchrrlnllie
brlzieiny przyj.
nl.l'"va
|,al<ipogl4(J
na czclr,vieI<a,
.[Ierbert
Blutter
ktrlry
bdiie.p,;i-
sIarva
do
lraszvc|r al<1,tlalrr.yclr
poIrzeb.
G.ly
no.)n
terlria soc.iologiczna
przesacllrie
al<celrtrl.ie
stabilno
i irr|'egrnc,i
spoeczetlst,lva.
tr'l
.'v
reztllt;r...ie llclzietlrv
lvvnl;r;ra
srrl.rie
ezhr'viel<a
jal<o
bezcielestlego,
lrie-
rttieego
si stllnielrienr,
clcego
rlrl osi$nicia
sIa-
tusu fantotna.
N{rrsimy,1los|,por,va
rozttrnniej,
jeli
r|la pe.'vtreEc,
szczg|lnego
rozurnienia
czo"wiei<a
SF]Or.ECZESTlVo
J^ I{o sYl\,1BoLICZNA
INTERA I(CJA
!
***.-
4 1>
'lo
,
na.
prarvd
clrcemy
lvvkrnczaje
pol^
nasze
sfery
za'wor]t;.'ve
_-
pozyska
zattfanie tej
obtrclnie prz;-
milllej
is|'olv,{'
kt rej pa.plallilra
tair czsto
sl.iy.ua
t|rrvic1
*'
jcj
serCu
tozpaez
i ciernno.
.
1{oncepeia
spoecze
str,va jako
syrnbolicznej
irrte-
ral<eji
- elro
ezsto przywoywana
-
rzadko
bya
fornlllorvana
s;rstematy
eznie.
Czeio'we,
Prze.'ol'Ia
f ragmentaryezne jej
sforrnrtorvania
zna|e'
nlozl,a *
pracaclt
rvieltl
wybitnyclr
lIczonyctr,
zarrvno
socjo-
log'r11,jak
i nprarviajacvclr
;nne
rtysc5.p!iny-
,,Wrja
socjolog
rv bd
to przecle
rvszystkim-Chailes
IIor-
ton Cooley,
W. I.
Thomas,
Robert
l!.
park,
tr. W.
Rlrrge,s.s,
Florian
Znanieeki,
Blls,,r,,orth
Faris
ezv .Ia-
lltes
NIicl<el Williai..rs.
Wrrl ltlclzi
spoza
clyscypli.
ny - William
,Iames,
.Tohn
IJewey
ezy C"orle
ife._
|:ert
lllead.
faclen
z nich
irie dokona
jednall,
mnim
zdaniern,
systematveznej
prezerrtacji
"
;";iJ;
tt a
c
r
Lou s|ca
.r
IIarry
Sl atl(
rln1ajc
cceh
Stlllivnn zntlwa1,
kler|y, e
naJbartlzleJ rv-v.
lurlzklch lstot
Jest
Ietr,,oburlna
prz1'.rnItno'..
svrnholiczne,i
inter;rl<cji
istoty gnrpo,u"go
)ycia
triazi.
.S1lor
d
""pu..p"kir.",
.rvszyst|<ieh
"vymienionych
1"y*,''io
;l;
i\Iead, ktory
sforlnrtorvai
portstawowe
przesarlki
te-
1y,1lo;lejei1.]v1lvt
on uczyni jerlnak
niewiele,
by
t,tL<hzae
metodologiczne
implikaeje
tej
koncepeji.
Wiele jest
sposob r.v prezeniaeji
stanowiska
syrnbo_
licznej
inl,erakcji.
Przedst'arviam
tu wasn:l:
in-
terpretaei. rJlrcialbym
omwi
podstawow
u
,,at,zu-
nia tego
podeicia
oraz lvycloby
ich metodologi"',i'u
konsekrveneje
dla analizy
g..'.po,u"go
yeia
lu&i.
]|erm1r,,symbolie''.'"
i,'i"."ke3:1'i-odnosi
si oczy-
rvicie
do
perr'nego.s7.cze16lnego
typrr interakcji,
;a.
\a.
lr'v.st5nrrje
midzv
lucImi'-Swoisto
o*4 pn*:o-
11rlje
fakt,
,e ludzie
interpretu.i
ezy,,deiiliu3,,
7t
lt
IWir os.t,a
wzajemnie
swo.ie
clziaiania,
zamiast
na nie po prostu
reagoiva/:.
Ta.li lr'ic
1trdzlia
interakcja zaporedni-
czaI]a
iest
pTzPz
s.rrtrbole,
p|zez
interpret,aci
czy
I'e prze7,
nadarvanie
znaczetria
dziaaniom
inn}'cli.
Zaporedlliczelrie
Io
oz,il.ac'zllr4,prorvaclzerrie
procesu
in1,erpretaeji
pomid
zy hor1ziec
a leai<cje rv
zaclrr:-
wanirr
jerlnostki.
(
W
s.woicir terlriach
i
pracach
ivielu l:aclaezy
za-
chorva
lrldzkich i
yr:ia grLlpolvCgo
zrvracao Ltll'ag
na fakt,
ze ludzir.: interpretuiq
rla'wzajeln
sr,voje dzia.
anid' Nie.,rzielrl
i.rlrlak
.Jlocljo
prtib
analizy znacze.
nia interpretacji
rv
ind1't.',,i11uainym
i
grltporvyrn
y-
cit.t
czrlrvie
ka. Zariorvala
j
.ci zr,vvkle prost-vln
strr'ierdzetrienr,
ze
baclaez porvinien uclru';zci
oiv
,,interpretoCj'', lub te poprzestaj4
na tz]]anitl
ko-
llieczn.:lci
rvpr'or'vacizenia r.lo
sr,v-vclr analiz
svlnboli,
1al<ich
jak
nrlrml.
kulturolv
e
ezy lvartoci.
'Ieclynie
(].
II. N,Teacldoktlna, jak
saclz, gbszej
analizy
zna-
czr:lli;t al<t,tl
jnterprct,ar:.|i
r]la
rr'rzltmienia
istot' lllclz-
l<iei.
ir-'j zachorvari i
zl'cia
rv grupie.
porlstarvorve
za-
oell
ia te
j
anaiizy
s4 tak rt-njklirve
i g}ltll<ie,
e
cIlc
ie tr'ltai
pokrillce
otntltvi'
trV ana.lizie
N4eatia kluczorr.a
roi12 odgrytt,a
zaoe-
nie,
ecczolviek \\lyposazon5' jest
rv
jari.
I{oncepcji
tej nie p0wil-ll]o
siq tralrto..va:
jako
ezoter'vcztrej
ic]ei
ani
tez prlilii.i:
ici
i,"rlio
1.7,r.'r.7'I
rnego
siebie rv
tak-i
i inny
z niezliczonych
sposob
rv,
daje si atrr'o
zaobserrvowa
empiry."i,iu'
lv ,t*i..-
dzetriu,
ze
istota
luclzl<a
zdolna
jest
ocldziayrva
na
N1ead
uznaje
za gowny
"mechanizm,
na Samego
siebie
l.to.y"
po"i",i"
czorviekorvi
stall'i
",o'o
otaczajcemu jo
^s'"i"i,,.
N{echalrizm
ten rrmoliwia
ntir
rvskazylvanie
sobie
san]emu
Tzeezy
.znaicluj4cych
si 1v j"eo
i
kierowanie
'"v ten sposr)b.
,.,.,},''.i
azlainlam
i:,.;i;-
otoczeniu
rviek
r,r'skazuje
sobie r,vszystko,
ezego
;est
wiadomy:
t;rkanie
zegara,
pukanie
clo drzwi,
poiawienie
sio
znajomego'
uwag
torr'arzvsza'
strvieidzenie,
;
;;
jakie
zadanie
dr;
ivykoninia
lub
ze zapai
sry;.
I
odw,rotnie
_-
*,szyilko,
czego
sobie
1nia,
p,so
f
acto
nie podlega
piocesorvi
wskazylvania.
Srviadome
vcie
czolvieka
ba
ch,"vili p.,"bi-ld,uni"
do momentlt
zaniecia
ics|.
irienrzpr\\7.lr1r'h
c}.r'*^
niem
uclzielarych
.**"*u
rnrri!
rr.L"r"1i'p;il;;;_
t(xv,
z ktrymi
nla
do czynienia
i ktirre
bj;;;" p;l
ul\'ag.
Mamy zatetn
obraz
istotv
l:ldzlriej
;"l.o
o'i"-
"i"
"S#iJju-_
rvypos.ronv
w mc-
elranizm
umolirvia.jcy
udzie1anie
samenlu
sobie
rr'skazati.tDziki
takiemu
rvalrie
meclrauizmo'"vi
do-
lrotltl
je
siq
int'erpretac.ia
riziaali
irinych ltlrjzi.
Zini'er-
pretorr'a
czyie
dzialallie,
znaczy
wskaza
samelnu
sobie.
e nr
otro taiiie
lttb inlle
znaczellie
czy
cha-
ral<ter.
ota - rr'edle
N,Iearla
samemu
sobie rr'skaza:i
ma
ogromne
i to poctwljne
znaezenie.
Po
'pierrvsze,
lvskaza
eo,,,^")y
*y"-
by to cc
z l<ontekstu,
ivyoclrbni,
nada:
mu zna-
czenie lrlb -*
rt'
ter'ttiitioiogii
lVieacJa
- tlczYni
ze/r
przeclrniot.
Przedrniot _
cr.rl<olrviek,
rv srlllie
()Cu\'-
r."'is|,e.i,
a zalr:nt
lli.:rvarte.i urvagi. Stlviet'tlzajc,
.e
ezol,viol<
posiarla jari,
1\,1ead
mia
przede
rvszvstkiln
lla m5'li,
'e nroe
0n bv przednrirltenr
rvasnyclr
rlziaali.
l.1oe
dziaa rrl
stosttllklt clo
sarrrego siebie
tnl<,
'il<
moe ttl
ezy*t:ri
s;ttnr-..i
znane
s4 zacrorvania
l,ego rodzaitl,
Iric<l.1'
czi'lrr.iek
llnosi
si
gtlieivenr
na
salne!o sielrie,
nzvrri
:.rrbir
santenl,l
v.,yrzutv,
iest
z
siebie cllrrnny,
lrrjci
sj.. Snm
ze sobq, pr,iblrIe
clocla
-"r;bie
=u-"*.i
rr'ol)ec
innych ltrdzi.
Kacle-
sobie
r,vskazu
co
istota hlclzl<a
trrrl.'r'i
sobie. ze prlrvinien
.,zrrlbi to,
a to''.
lttl),,11
io
czYni tatntego'', .'rvz)Cz;t
sr..bie
cele,
za-
rviet'a
sanl
ze ::r.ba
komprr-.misy
i plalllje
S\x.,ojeprzy_
szc
cIziarria.
l;'al":t',
czoir,iek
oclclzialtlje"
no .^.
je
-
nie
jest
tosam
y z bodceni.
Irlie
jest
to borvietn
czynl"rik
o charakte"rze
zewntrznyln'
ktorr'.
oddziatlje
na
ierjnostk
i ktorv
mona lv
orle-
.rvat:itt
od tliei
zclef
iniolva; jego
istota,
i
'lao
zna-
czetrie
nadarvane
mrl jes[
'''ainie
przez
t
jeciIlostk.
L
',
73
sam
siebie'
nie
ma trjc
rnistvcznego.
Orv4
zdoIno'
oclrlziaywania
.
n'izllttl,
ktory
sla.ie rr.obec
r,r,i31|
1"}lll
z rls rJrl:t.zr:
r1r|',y;i11i.
Prztldnriot
.|est
zal,enr
poclrodn dyspozycji cziorr'ieka
clo
poclicia clziairnia,tlie za
prJprzedzaj4eym orvo
dziaalrie bodcem.I|'z'ecz,
organizaci.
Udzielanie
samem;l
sobie
rvskaza
to
llie il' t}'ln, e istola lttclz-
l<a znajdtljc
Si \r"7rodorr'iskr.r
1lreustanorr'iolr-''clr'
przerlnrir;torv,ktre na niq oclclzi:ttr
nieprzerrvany
pIoees
przepyrvu
inforrnj.:',.'*.^il,u-
ryrn
i.stota
hrdzka
postrzegi
rzeczy,
ocenia je,
na_
j,
|ecz e t''r'o-
rzy ona srvo.ie
przedrnioty poprZet,srv rlieprZer1.1.lal1
rlziaalno.
W kartym ze slvoic}r
niezliczorlyclr clzia-
a
..-
Czv to mniej
isto|,rl;'ch,
jak
u:ieranie sie, cz,y
tez
""vaniejszych
jak
prz,vgotowvrvanje
si clo
porljecia l<arier-y istota
h,tclzka u'skazujc
salna
sol.lierrjzne przeclmioty, rradaie
im zlraczenie, ocsnia
ich
trlrzyclaInrl'.;:
claje
im znaczenie,
po
.r;r.i
na tej podstawie"ptj":_
mltje
decyzj
dzialarria'
I{onfrontacja
czorvieka
ze
rviatem
i z innyrni
oclbywa
si nie
tylko
redrlictwe|11
eqo,
leez rivnie
poprzez
ten.iva.nie
proces'
Co rt,ice.i'
'procestt
udzieiania
samemlt
.ot,i"
lvskaza
nie sposrib
zakrvalifikorva
jako
""-po-
ezy
to rvervlrtrztle.i,
czy
zewtl[rznej
- oda,iat.r]-
cej na
jednostk
i sl<aniajcejj4
do pocljcia
d';;-
aliia.
Naeiski
rodorviskn*,u,
*,"*ntrzne
bodce'
po-
pdy
biologicnne,
pragrlienia,
postawy,
llczucia',
iilee
it. rrie
lvvczerpu j4
ani nie
lvyjania
,,.i"''-..
dla swego dzjaania
i podejrnrrie cle-
cyzje na
podStal,vie
orve.i
oCelly. ot,o
rvanie,czym
j*:st
interpretacja lub
dziaanie posugtricesiq
s1m-
bolami.
l)rrlga
c]oniclsa
lkonsekrvencja
taktu. e istr;ta
.lrrdz-
ka rtrlziela sam sobie rvskazari,
polega tra t.vm, e
r:]ziaania
udzielania
samemu
sobie
wskaza
".-proce.
j4
proeesu
ten
;e_st
od.rbny rv
tym
sensie,
ze istota
liidzka
iej nie
stanoviq
jed-vnie
wyzr,voienia
reak-
Cji, 1ecz
-s4
pr7,ez
ni4 tworzorle
czy konstrrrorr'ane.
Porle
jmu jqc
rozrnaite dziaania czorvie1<
upl"z-vtam-
nia sobie r.lnerzeczy, ktre nalezy ulvzgldni ';J
trakcie dziaania.
'l,{rrsi
okreli,co kotrkretnie chce
zrr>.bii rv i:rki spostll.l beclzie to
realizo'"va; musi
tlrviar]on.li
:?b.iu
i interpretuje
ukazanie
si lr-lbpojalvienie
ta-
kieh
rzeezy,
odnotolvujqe
okrelone
zqdania
sptlecz-
ne,
jakie
rvobee
niej
istniej,
uznaj4e nakaz.
st.vier-
cIzajac.
ze
iest goclna.
e
ma ocnot
co l..'pie,
:'.:i1d'o'lo.
ze zywi
takie a
nie inno ttczucie,
e nie
lr.rbi jada
z kim,' kirn
pogardza,
lub
zu .o,,o$io
nad
lr,vkonaniem
jakiei
konkretrrej
rz,eczy.
wsta-
ztl.iesobie
1.,e
'u,l.o".i;"
sohie rne oko1icznoci, ktr1re
nlog
rll<nzni:
5ir;spr.zy.i:rir:e
or','vlrrrlzinlnrlir)lI]'oraz 1a]iir.,
lrttirc ln()g i,:
tttlit:lnolirvi:
tllrrieszez;r
siq
niejako
llirlli
i mrle
tlastqprlie
l.rllllie
oclclziirvrva
ocl.
t.zttca.ic
je
ltrll
1lt.zelrsztacajc
rvedle
tegol
jak
je
definirrje
czy
interpret'ie.
Z,achorvanie
jedirosiLi
r.,i"
jest
zatern
rezl'tltatern
si takich, jak
naciski
rodo-
rr'isk.owe,
|sodee,
lnotvrvy, postawy
czy
idee, |eez
u'vnikiem
sposobu,
rv
jaki
interpretu
je
i poezyna
sollie z
nimi lv
dziaaniu,
ktre
konstruuje.
Procesu
r.ldzielania
samemu
sobie
''vskaza
,
clzilti ktrenlrr
1rotvstaje
lrrdzkie
riziaanie,
nie da
si wyiani
za
pollloca
czynnikrir,v,
ktre je
poprzed'a.1q.
e.oces
ten
lnttsi
rvziq
1lorl
ll\\'agq
'1lolt;lr|
zakaz,y i zagroellia,
.ialrie
rlbjar,vi.*imrlg vr sytltacji'
r,v
kt,,reidziaa. Jego
clziaaniekonstrllo..r'ane
jest
krok po krol<tt w
pro-
cesie l,akiego rvaniervskazyrvania.
.Iednostka brt-
r]uje
s'vrlje
pnstpo',vanie
i
kierrrje niln biore
pod
llwag
r(lZrnaiterz,eezyi interpretlljc
ich z,naczenie
r|la Su'eqo prr,ysz'legrlrlziaania' }.iie istniei
illlle
przv1larll;
i
,r,i
i;r.
Zatllla z
pr
zyir]tvch liateg'lrii
.soc.jllogieznych
llie
jest
czym
odrbrr5'm
sam
'"vsobie i
jako
taki
mrlsi
kon-strllkcji
rlziaarli:lpllegajcr:gna r.lclzie]arrittSametr]tlsobie
l'lskaz.rti.Proces lv"'ni"
jest
tr-.zsamvz l,vm. co okre-
lane
jcs1,
jakrl
er.lr;,
tr'yr:zot.1ltliC}.
p]"()Ce'crt
lx'
ltztrarr'anJ/
oraz }:adarry.
W tym
bor,,liemproce-
sie
istota
ltldzka
l<onstrr'rtrjL
swoje iviadome
dziaa-
talr jak rrini sie rirI rr'sz}'qtkjch
nie.
i,!
li)
innyclr
koncepcji
tijlnujqcyeh jan
iako ulracl
lrrb
rzecz,y,
czolvie]<
tlania,
or.:zel<ir,r'nni:l,
arl.lrnego
rziali.rn
lr
imrlie
.'';
.-qposll-t
lv.Iead st''vierdza llas1,pnie' e konsIrtror,vallie
c|zia-
.rniaprzez istotq lurlzkq rv prrlcesie ltdzielarlia
sa-
nln]tl soi:ie rvs.l<azir'elt
clokontlie
si
zarvsze lv kotr-
l'cl<r:ieSplp7'.'''n.,Iako ze spra!va te tna
poclsta-
t'\'o\/c
znczenie
r.lla
zrr;zttlnienja
svmllolicznej inter-
akcii, zastrlgtlje na starantre rv1'ia.nienje.
(ienera]nie
rzecz :jorqc, dziaalrie
grrtporve polega na rvzajem-
nvin,:lir-sto:;orvvrvarrirrinclvr,r'iduainyclr
poczynati
jed-
nostcl<. I).lszc:zegrllni 1tlclzie przystosolvtt.!4 Sivoje
rlzinarlia
rJo .lzillati innvch tl:l ptldstarvie ]<orlstatacii
icll fnlityr'zrlvcll
lrrb zrlierz.lnyclr pocz.vnari. to inst
rts1,I;l
czyIelnik.
sanr
sprribttje
znale
albo porny'le
cho"
sytttac.i,
rv
ktorej
by si
niu .p,ln''j';i;
...
Nalev
rv tyltl
rniejscu
porllrreli,^
nr:
l<oncepcie
spoecze
strrllr pozostaj,^,",y",i-',
rv5't'anej
niezgodzie
z
przesankami,
ktre
uznaem.
;
*;j;i|ogi,,-
za
ftitlrJamentalne
dla
sym:olicznej
ilrterakeji.
ZJe-
cyclorvana
rr,ik.szo
owych
interpretacii,
zlv.aszcza
bd4c;zch
dzisiaj
w
moclzie,
nie tijmuJe
spoeczelistwa
jako
syrnbolicznej
.interai<c.ji,
oi" urvvpul<ia
jakq.
for:mgfl-Ipowego
rlzia-lni
a,.'
eo nie
'"ynik-
;
snnek
tej
koIrcepc.ji.
Niecli
mi wic
bclzie
rvolno
;;;;-
.-
rr'erill.lN'[earJ.- istot'a lrlrlzka,,r'vr:irc,lr]zi
w rolq irl-
ltvcl''' zal'lw.no
rr' rol? okrelonei osollv,
jak
grtlp.y
(NIearln
.,zgcllcrnl'izoivan-vclr
itln-yt:ir''). Wcllrltlzc
w
nrr'e rrlle
ierinostka
stara .qi
usta]i
zatnjerzenia
czy
1,r-'
.ic
zIlIlCz0llie ir:r zacllrlrvtj.
W |':rl s1lrlsr'l}r
:;[rlrlntlo."va:
ttt
kill<a llrvag
co rlo
plrlrl<1;rv
r zniqcy.clr
o.ue
i1cia
orl konc";.li"
"":i'i"inl":..;;n
l;olir:zlle.j
illtcra
lrc
ji.
I?etIeks.j:
socjrllogiczna
nieczsto
tlimuje
spoe_
#;-
czelistwo
.jako
sl<acia.iaC9
sie z
jerlnostek
n"'i^.i"jq-
kierttnek rlziaari
illnyc}r luclzi.
pr]
czynl
na p()(l-
s1'n',viel,e.iilll,erpretac.ii
ksztatu.je i clrlpa-*orr'uje
rr.la-
s}lc rJziearrie. Tak oto. najogtilniej
rz,ecz biorc,
l<szt'tllie
si r1ziaanie
grllpowe w spoeczelist.'';ie.
Irrzerls1,a.wienl
lvvej
.wasrle
r'liqcie lrajist.otrlie.i-
szvctr c]etrtr.'rl'l'lrvNIeada
analizy porlsta.w symbo-
liczne
i
irlterakc
ii.
Obcjrrruia one na:stprl.jqce
zao.
r:tlia: ze sprlcczeristir'r;1tlr!zkie
skacja si z iecllln-
sl'ck prlsiarla
iacvr:l ia
(|,o
.jr..st
rlrlzielajcvclr
srlbie
rv:ilrazl
);
zr: itlr]vrvlritl;lltlrl tiziaanie
.iest
l<rltlsl'rtll<-
c.i. nie za
1lt..ls1.yl}f
w'{z'.,Vr)]r:tricnl
real<c.ii
-.
jstotlr
lrrrlzka
tlvtll.zv
j.:
postrzegajC i inLerpretujc cechy
svl,tlar:.ii, l<ttjre.i clziaa; 'e grLlpa lub clziaallie
zlirl1911.p
polega na r-zajetnn}Tn dostosorvYrr'alril-t in-
rivrr'ir]ttallrvclr riz,iaarl,
...v
kttiryclr ludzie intcrprettr.
|
i rl'wzg1r;rlnia
cvclr ja
. Zazwyczaj
lutlzle
iraktolvani.
sq
ja't.o
orgarrizmy
rv pervien
sposob
z.ot.ganizow"ne
'i
grljqce
na si5',
ktre
na
nie odci-ziaujq.
z' ,.ug,,1.y,
cho
nie za\\'Sze'
siy owe
lokorvane
S w
spoe-
rea*
,,SyStemu spoeeznego,,,
,.spoeczne.istrtlktrlry'',
.,,l<tllttl-.}''',,=t"t'su,poJc'.
jak
."v
'
przy'paclI<tl
l)ego'',
,,roli spoecznej'',
,,obvczajtr'',
,,instytu"j'i,
.,
reprezen
tac
ji
zbiororvej
",_,,sytua
cji .spole
czne
j,",,,,
trl1'sptlleczl]e.i''
nor-
Czy
,,rt'rtoci.;.
I(.r1;;e
si
za tyrtl
laioi,e-
'ic,
iz
z:rr:llo*'anie
l.dzi
iako czi,r,.,li,iw
spoieczeristwa
jr_'st
rvvltikienl
odzialvrvauia,na
lrich
tegoro,dzaiu
czyn_
nil<orr'
i
si.
.Ies
,tr),
rz.ecz
iastra, logic-zne
.tn,-1'o,.'i,"t.n,
jakie
z'ai4
mu-cj ilczon}'
rvyjaniai4cy
zacho.,vania
iednostek
lrrb pe\\:ne
aspekty
ich
iicirolvari
p"ri"_
gtt.|c
siq
takirn
Czy.innv'm
ipo.rocl
orvych
.,y.,"i-
j
ilarr'znjcnt sl.vo.je
prlcz.v'natlia. Po-
rlip'.r'r
zacl:ltlietrl tnrljm
jcst
prezentacja, nie z.a
r'l)ron:1
svlll;rtliczne.i irltern]<cii. rlie br;.:l,;
przer:ls1-
rr.i;l
1rl:l 1gl1111o11|'1l.,v
!ir-'w
spoecznvch.
.lcc]rlosiki
two.'ce
spoeczenstlvo
traktclt'ane
sq
.jak'o.media, pop|.7'ez
ktilre
t.e.orlrlziallj4,
zaich
spoec
z,ne'r]ziaa'i"
.,i.,,n,'"n*
,
"'y,.rlil.i
na rZCCz
')\\'}.c'lr
trzech przesla-
lrr'Ji, lil.,re i.lvnrienjet.rl. Clrciabyln
jecl;vnie
stivjer-
t1zi, o llpz
trtlrlrl
pod11arl:
je
nloztl:l
rr.ervfikecji
em-
llirvczlpj.
j\Jie
znam z:r11neg,lprz1,'pacikrl grl.1l)o\\:cgo
rlziaani' r'rl
ktrjr.ego 1lv
si nie stosou.av' }jieclre
jaiio
emanaci
ot,yc}l
czynlliktirr,.
enao1s"ie
takie],
negr.t.je,
a lv
kad1'rn
,^,i"
Prlmija
fakt,
e
i,toiv
llrclzkie
w'Yposaot.9
.
rv
ja
. te aziaai
poprzel
tldzjelanie
srlbie ir'skaz,irvek.
rvo*i","-
m
'"vi4e,
ja-
rli llie
moz]la
r ir'lie
utosirlnia
z
siami
takimi
iak
7e
77*
j"9:1
czens|,'uvie,
popdY, motywy'
postawy'
1lCzuCia, zinternalizowane
czyrrnil<i s1loeezne czy sltarlniki
ps1'cholclgiczne. Te
osl,at'ltie nie roni4
si rv istocie od lr'sirotnniatlvcll
rvyr''.iczYtlnili vr' SpOeczn:yCh: tlr\'aane
s za si1.,
ktrlre
o11dzialrja
na istr;t. lr-rdzkq, aby
rvyrr'r;a
jej
clziaanirl. Proces lttlzielani
sollie i':skaza
jest
o11
rrich orlibn1r, ta1<satno
jak
rzni si od
ocidziatlj-
c5lr:t
tla
jed
rlosl']<CZ-vnIikorv spoecznYcr,
Socjologi::zrre
]<otlcepcje spoec;:elist.'vaz reglt5'
po-
nri'i:rj fal<t, i7 ltlc|zie. l<tlrzv si na ttl s1roeczeri-
sl,rvo sltarla
|:t,
1;osiada.ia
jati
lv
1lrzyjmorvatlym
|,t-t-
ta.i zlraczertiu, i e
lv
zlvirk:r.
z, tym s1lrleezneclzie.
ania
jedlrostek
i1: spoecze/rstrvie
konstrttorvane s
w procesie interpretacji. U.irnui4
natomiast dziaalrie
grtl})olve
jako
rezrlll,at si
orlrlziattiar:):r:irna
.ied.
nostki i poplrzez nie. Spcecznego
zaclo'u'rania lrldzi
nie t,ral<t,trj
kic
to
,,systelny
spoeczne'';
lrjnrrrjq
one clziaa,'i"
g.l.-r-
powe
ial<orvyraz
svsterrlu
zrlajclr-rjqcego
czy grupy
luclz.
sir,.w st.inie'
r r,vnorvagi
lub
rlqzc.ego
clo
iel
uzyskinia,
albo jako.
tffvraZ
,,funkeji'' spoeezerist"';v
a lub grupy
1ui..
.
uzerl''ntrzniellie
czynnikorv
tk'wi4ci'cfu
*-
spoie",e,i-
str,vielul:
w grupie,
takich
iale
,,vymogi
kulturowe,
cele
spoeczne,rvartoci
spoecl,ne
czy
naciski
insty.
ttrcionalne.
I(oncepcje
te nie 1,raktuj
yeia
g;6;-
wego
czy grupoY"g?
dziaania
jal<o
skadajqeego
si
ze zbioro',vycir
lrrb
zlrarrnonizorvanSrch
po""y.r"ri
i.tot
",y
ludzkich,
r'lsiujeyclr
radzi
sobie
z
-walnym
ciem. Wysiki
ludzkie
nra
jce
na celu podjcie"
".,,pcit-
y-
nego
c|ziaania,
by
star,vi
czorsyciu,
uivaane
sq
(jelil'v
og<ilesq trrvzglclrriane)
za przejaw
cddzia-
vwania
ogtilniejszl'cll
si. usytuorvanycil
w
spoe-
czeristwie
lub
jego
fragmentach.
Istot5
ludzkie,
.I.t"-
da
jqce
si na spoeczelistrvo,
lilb grupy
staiq
si
,,nosicielatni,,ezy
przekarlikami
wvraaiqeymi
orve
siy,
interpretaeia
za,
z kt rei po*o.4
ksztatrrjq.
Yoj"
rr,ytlvoru, polvstaegcl
w
procesie
interpretacii
przedrniotri-*r, svl.uacii
c7,y
rlzia]n innvch.
In1,erpretac
ja
ie1i
w o. ie
rlrvzgldnial]a -_ tlr'ana
jest jed-/rlie
za '"vYraz in-
nYclr czvllnik
l,r'
(takich
ial
moty.wy),
kt, re poprze-
clzaia
clziaanie, nie rt'ysteptlie
natrlmiast iako
sia
satnoisttla. Spoeczrre rlziaa..ia
ltrdzi s zatem ttjmo-
wane
jako
emallac'ia si na llil orldziatrjcyclt,
trie
za
jal<o
ai<tv trr'or7,()ne
pTz?z
nict sam;,'elr
w wv-
tli]<'i intpt.})r()tO!t,:.lllja
iako
iclr rva'-<nego
dvllje ieh otJdziaylvalria.
Wskazanie
porv1'szych
lnonrent
rv
rclIlictljqcych
11.*'i'no
porn
c rv lepszyln
i;-
'svt.rror,vaniu
stan'.,,viska
svtn};rlliczllei
ilterakcji.
W
claisz-vm
ci4grr l.ozrvazati
circi;rbyn
bo',r'iettl
zarvS()lvac.
nieco
cIoliiaclniej
spr,-
eczelistr,vo
z
prttrktrt
lvicizenia
syrnboliczn"3
i"t".-
akcii
i rvskaza
rliektore
implikaije
metodoiogiezne
l;egopodeicia.
Spoecze/lstrvo
skada
si z clziatraicych
luclzi,
y-
cie za
spoeezne
z ich
clziaan.
Podmiotami
dziata-
nia. mogq
by pojeci:rnczv
luclzie,
zbiorowo"i,
l.tJ-
ryc:}r
ezonko'"vie
dz'iatai4
razem
lve
wsp.5lnym
ct-
0n.itl,
Iub
organizacie
rlziaaiqce
rv
imienitr'sr,voig!
rt'y!or5
.rv.
Przvkaclem
hrlq
tu oclpowieclnirr
indv..
v;idltallti
rv
jil1iiclr
si zrrajrlrr.ia.
l.ra ko1ejrr r rric rni-
rlzy
og ltrvrni
tl
.|c'ianri
soc'jo1ogir:zll1'mi a stalrorvi-
skieln s';'nrboliczr,e.i inlerakcji. I)11:vczv ona
Inie.i'cca,
-v
jairilrr
svttrolvane
jest
dziaarrie spoeczne.
W ttj-
citt
svtrllrlIicznei
interakc.ii clziaialie spoeczne lo-
lt.lr.'.'atte
rl.:<lrx711'i.i
.iest
lv clzialr
jcr.c}r
is1,otacIr 1rrclzkielr,
kttjre
rirlstOso.,vltjqnar'''za.jcnl s.'r'o.ie
poez.ynania
.lr'
procesie
jp|r111;rtnn.ii:
rlziaarlie trrllporve
jcs1'
zl:iororvytn
z:r.
clyr..1,11f
iour c)wych lrldzi. \V przecirvieristrvie clo tego
l1jo..i;1.
l<rllrr:epcj6'5r-.cjrlltlpicr'nez, regrlr' lokr'rj clzia-
:tli.t :.llrl1c('Zlle',Y riziaatliat.il spt.1eczet,lstiv;lIrrb
ja-
kipi
icgrl
r'zci.
Sprlrld niez1icz,ln.ttll
przy.kadilrv
taliiog()
1ltl.lc.jcia
1lrzvloczr;
kill<a
rr;y'l13n1'g}1
-nabv.,vcv
lta
,vnL,r,
.qrlrpa
zaba$,orrra
ltrb
nlis.ionarska,
kor'porlcia
hanclloir,a
ezY
krajorve
stcr.
.
oto
rval.z.yszenie
zatt'ociot'e.
Nie
istnieje
lv spoecze t
st.'vjr:
obscrrvorvallla
empirycznie
dziaah.r"s,
l.l."i
,IB
79r
kotrctlpcje,
dla kt
rr'ch
spoeezeIi.s1,rva
dziaania,
elemelltenr
oclzrviercjccliaiac}.,rn
S)I1,llaC.ii.
Prlrvvszr: l]',\'1gi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]