BL Lens, PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NaturalNe i czyste kolory w każdym oświetleNiu
Pierwszy na świecie opatentowany
system
Full color Balance
(Balansowania Wszystkich Kolorów)
co to jest?
Jednym z podstawowych problemów, z jakim bory-
kają się użytkownicy cyfrowych aparatów i kamer wideo jest regulacja ba-
lansu bieli oraz ekspozycji. Niewłaściwe rozpoznanie przez sprzęt rodzaju
oświetlenia rejestrowanej sceny prowadzi do poważnych przekłamań ko-
lorystyki obrazu oraz powstawania dominant barwnych, których usuwanie
w programie graficznym pogarsza jakość zdjęcia.
Ponieważ automatyka urządzeń foto i wideo bardzo często nie jest w sta-
nie poradzić sobie z tym zadaniem, fotografowie i filmowcy używają rozma-
itych wzorników, które mają na celu dostarczenie do ich sprzętu odpowied-
nich informacji. Najczęściej używane w tym celu tzw. szare karty nie zawsze
wykonują to zadanie prawidłowo – dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których
mamy do czynienia z mieszanym oraz bocznym oświetleniem, które odbite
od płaskiej powierzchni może nie trafić do aparatu. W takim przypadku
sfotografowanie szarej karty pod różnymi kątami może dać zupełnie inne
ustawienia balansu bieli.
Tam, gdzie zawodzą tradycyjne metody, przychodzi z pomocą przyrząd,
będący owocem wielu lat badań i zastosowania najnowocześniejszych
technologii.
Wzornik
CBL Lens
został stworzony i opatentowany specjalnie
po to, aby umożliwić fotografom i operatorom kamer cyfrowych bezproble-
mowe wykonywanie zdjęć o optymalnej tonalności, właściwych parametrach
ekspozycji oraz naturalnym odwzorowaniu
wszystkich kolorów.
Wyjątkowe rezultaty, jakie można
osiągnąć za pomocą wzornika
CBL
Lens
, zawdzięczamy jego konstrukcji.
Powierzchnia przyrządu nie jest
gładka, lecz pokryta pryzma-
tycznymi załamaniami i na-
cięciami o działaniu po-
dobnym do soczewki
Fresnela. Elementy te
odbijają światło pada-
jące na wzornik z różnych kierunków, które – co
jest bardzo ważne – kierowane precyzyjnie w stronę obiektywu cechuje się
dokładnie takim samym widmem jak światło padające na
CBL Lens
. Umoż-
liwił to specjalnie opracowany skład materiałów, z których został wykonany
wzornik oraz dobór pryzmatów załamujących poszczególne długości fal.
Dodatkową zaletą
CBL Lens
jest duża wytrzymałość jego obudowy, dzięki
czemu przyrząd sprawdza się również w sytuacjach, w których kartonowa
lub wykonana z tkaniny szara karta uległaby uszkodzeniu.
Balans bieli ustawiony automatycznie
$
dla kogo to jest?
System Balansowania Wszystkich Kolorów CBL Lens
ma szereg zastoso-
wań i może być niesłychanie przydatny w różnych sytuacjach zdjęciowych.
Decydując się na zakup tego wzornika spróbuj odpowiedzieć sobie na po-
niższe pytania:
Balans bieli ustawiony za pomocą wzornika CBL Lens
$
1.
Czy w pracy, jaką wykonujesz szczególnie ważne jest uzyskanie neutralnie
oddanych barw na zdjęciach lub nagraniach wideo niezależnie od zastanego
oświetlenia?
2.
Czy rejestrując obraz w świetle mieszanym albo padającym z różnych
kierunków masz kłopoty z ustawieniem prawidłowego balansu bieli na okre-
śloną temperaturę w Kelwinach lub na predefiniowane ustawienia balansu
bieli?
3. Czy zdjęcia wykonane w cieniu, przy zachmurzonej pogodzie nie oddają w
pełni kolorów?
4.
Czy masz zbyt wiele pracy ze zdjęciami, aby każde z nich rejestrować w
formacie RAW i poddawać drobiazgowej obróbce?
5. Czy musisz wykonywać zdjęcia w RAW, ale nie chcesz siedzieć godzina-
mi przy komputerze, by dobrać właściwą temperaturę i tintę dla każdej
fotografii?
6
.
Czy uważasz, że zbyt wiele czasu musisz poświęcać komputerowej korekcie
barw Twoich zdjęć?
7.
Czy uważasz, że zdjęcia wykonywane przy słabym oświetleniu i wysokiej
czułości ISO cechują się dominantą kolorystyczną (najczęściej pomarańczo-
wą), której usuwanie w programie graficznym zwiększa znacznie szumy?
8.
Czy niezależnie od okoliczności w którym wykonujesz zdjęcia lub filmujesz
chcesz, aby pomiar światła w aparacie lub kamerze działał niezawodnie?
9.
Czy zdarza ci się filmować kilkoma kamerami, które muszą być idealnie
zgrane pod względem balansu bieli i ekspozycji?
10.
Czy kiedykolwiek stwierdziłeś, że tradycyjna szara karta przy świetle
mieszanym lub padającym z różnych kierunków nie zapewnia Ci optymal-
nych rezultatów lub też że jest niewygodna w transporcie albo wrażliwa na
uszkodzenia?
11.
Czy chciałbyś korzystać z manualnej regulacji ekspozycji, ale obawiasz się,
że mógłbyś źle ustawić parametry naświetlania?
Jeżeli choć na jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to
CBL
Lens
jest dokładnie tym urządzeniem, którego potrzebujesz.
korzystanie z cBl lens jest bardzo proste
CBL Lens używa się tak samo, jak każdego innego wzorca do ustawiania
balansu bieli.
Szczegółowa procedura zależy od modelu posiadanej kame-
ry lub aparatu fotograficznego i jest opisana w jego instrukcji. Najczęściej
sprowadza się ona do sfotografowania lub sfilmowania wzornika i usta-
wienia jego obrazu w używanym urządzeniu
jako wzorcowego. Powierzchnia przyrządu
powinna być skierowana prostopadle do
osi obiektywu. Należy przy tym pamiętać
o dwóch istotnych kwestiach.
Po pierwsze pomiaru należy dokony-
wać w takim oświetleniu, jakie pada na
fotografowany obiekt. Jeżeli więc fotograf
stoi w cieniu i korzysta z obiektywu szeroko-
kątnego powinien na czas pomiaru zbliżyć się
do obiektu na taką odległość, by móc prawidło-
wo użyć wzornika. Przy wykonywaniu fotografii
produktowej po prostu wystarczy potraktować
CBL
Lens
jako pierwszy z fotografowanych przedmiotów.
Po drugie należy sprawdzić w in-
strukcji obsługi aparatu lub kamery, w
jakim stopniu wzornik do ustawiania
balansu bieli ma podczas pomiaru
wypełniać kadr. Wszystko zależy tu
bowiem od posiadanego sprzętu. Na
przykład dla lustrzanki Canon EOS
40D powinien być to środek kadru oznaczony
na matówce okręgiem, natomiast dla konkurencyj-
nego Nikona D300 musi być to już cały kadr. Skutecz-
ność działania systemu Balansowania Wszystkich Kolorów
w największym stopniu zależy bowiem od poprawności pomiaru.
CBL Lens można używać również jako światłomierza, w celu ustawie-
nia parametrów ekspozycji.
W tym celu korzystamy z szarej strony urzą-
dzenia podobnie, jak z tradycyjnej karty pomiarowej. Jest to bardzo użytecz-
ne w sytuacji, gdy nie mamy pewności, czy automatyczny pomiar światła w
aparacie poradzi sobie z nietypowo oświetloną sceną, lub zależy
nam, aby parametry ekspozycji były niezmienne na każdym
zdjęciu.
dwie strony do różnych warunków oświetleniowych
Szara strona
CBL Lens
nie służy jedynie do pomiarów ekspozycji. Jest to również wzornik
balansu bieli, polecany do nieco innego typu oświetlenia. Dzięki temu
CBL Lens
jest najbar-
dziej uniwersalnym z dostępnych na rynku urządzeń pomiarowych tego typu.
Biała strona z elementami pryzmatycznymi załamującymi i odbijającymi światło prze-
znaczona jest do fotografowania w trudniejszych warunkach oświetleniowych: przy świetle
słabym, mieszanym oraz bocznym. Z kolei szara strona – oprócz swojej funkcji pomiaru
ekspozycji – służy jako wzorzec balansu bieli w oświetleniu silnym i bardziej jednorodnym.
Sprawdza się ona idealnie w warunkach studyjnych dla osób korzystających z lamp błysko-
wych lub w fotografii plenerowej przy świetle słonecznym.
Obydwie strony przyrządu nie są gładkie, co ułatwia aparatowi lub kamerze ustawienie
na nie ostrości.
CBL Lens
również w tym miejscu ma przewagę nad szarą kartą, gdzie czuj-
nik autofokusa zazwyczaj „głupieje” i utrudnia dokonanie pomiaru.
trzy wersje przyrządu
CBL Lens występuje w trzech odmianach
, różniących się od siebie wiel-
kością, liczbą elementów optycznych i – co za tym idzie – również ceną.
Są one również przeznaczone do różnych zastosowań. Najmniejszy model,
o średnicy 60 mm przeznaczony jest do amatorskich kamer wideo. Urzą-
dzenia te, zazwyczaj zaopatrzone w obiektywy o szerokim zakresie ogni-
skowych, nie będą miały żadnych problemów z odczytem informacji z tak
niewielkiej powierzchni. Użytkownicy kompaktowych aparatów cyfrowych
ze standardowymi obiektywami oraz tzw. hiperzoomów powinni się zaopa-
trzyć w nieco większy model o średnicy 85 mm. Z kolei największy model
o średnicy 110 mm został opracowany specjalnie z myślą o użytkownikach
cyfrowych lustrzanek oraz profesjonalnych fotografach i wideofilmowcach.
Tak duże rozmiary wzornika umożliwiają bowiem odczyt nawet przy wyko-
rzystaniu obiektywów szerokokątnych i dają najprecyzyjniejszy pomiar.
Ceny CBL Lens przedstawiają się następująco:
¡
CBL Lens model 60 mm – 259 złotych
¡
CBL Lens model 85 mm – 349 złotych
¡
CBL Lens model 110 mm – 399 złotych
W skład wszystkich zestawów
CBL Lens
wchodzą: wzornik pomiarowy
CBL Lens, kartonowe pudełko, smycz, pokrowiec oraz instrukcja obsługi.
W celu dokładniejszego zapoznania się z
CBL Lens
zapraszamy na stronę
internetową
www.balansbieli.pl
, gdzie znajdują się m.in. przykładowe zdjęcia
w pełnej rozdzielczości wykonane z użyciem przyrządu. Istnieje też możliwość
osobistego przetestowania wzornika – szczegóły na stronie.
Importer
Foto Futura, Artur P. Radecki
Ul. Legionowa 28, lok. 8/1
15-281 Białystok
Dystrybutor
tel. 085 748 52 35
e-mail: balans@balansbieli.pl
www.balansbieli.pl
www.cbllens.com
[ Pobierz całość w formacie PDF ]