Bohater, DDA(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Bohater, maskotka, niewidzialne dziecko
Kim naprawdę jestem? Jakie są moje mocne strony, a jakie słabe? To najczęstsze pytania, z
jakimi DDA przychodzą na terapię.
Marzenna Kucińska
W sierpniowym numerze „Charakterów” rozpoczęliśmy cykl artykułów poświęconych Dorosłym
Dzieciom Alkoholików (DDA). Pisaliśmy wtedy, kim jest DDA. W tym numerze wyjaśniamy, jakie
role muszą wypełniać dzieci w rodzinach alkoholików. Za miesiąc zajmiemy się emocjami i
myśleniem Dorosłych Dzieci Alkoholików. Pełną listę tematów możecie znaleźć w sierpniowym
numerze naszego magazynu. Cykl zakończymy w marcu.
Czekamy na Wasze listy. Podzielcie się swoimi przeżyciami i przemyśleniami. Najciekawsze listy
opublikujemy.
Rodzina to system, którego podstawowym celem jest rozwój wszystkich jego członków. Gdy
prawidłowo funkcjonuje, poszczególni członkowie w sposób elastyczny wypełniają określone role
służące zaspokojeniu jej potrzeb. Ale ten sprawny mechanizm przestaje takim być, jeśli ktoś z
dorosłych nadużywa alkoholu. Wraz z nasileniem kryzysu rodzinnego staje się on coraz bardziej
chaotyczny i niestabilny, między innymi dlatego, że jedno lub oboje rodzice przestają wypełniać
swoje role. Aby rodzina przetrwała, konieczne jest znalezienie takiej struktury, której jednym z
elementów są sztywno określone role. Wtedy zachowania członków rodziny stają się
przewidywalne i bezpieczne. Im bardziej system rodzinny zdominowany jest przez nadmierne picie
jednego z dorosłych, tym jego reguły są sztywniejsze i bardziej rygorystyczne.
Wymienianie jedynie kilku ról to nadmierne uproszczenie. Opiszę je jednak, gdyż pozwalają
zrozumieć, na czym polega istota oraz konsekwencje funkcjonowania w roli służącej systemowi
rodzinnemu, a nie jednostce.
„Bohater rodzinny” to dziecko, które dostarcza rodzinie poczucia wartości, dumy i sukcesu. Zwykle
bierze na siebie różne obowiązki i świetnie sobie z nimi radzi. Ponieważ znaczna ich część to
sprawy dorosłych (np. gotowanie, sprzątanie, wychowywanie młodszego rodzeństwa), bohater
staje się „małym dorosłym”: dzielny, opanowany, pełen poświęcenia i gotowości do rezygnacji z
siebie dla innych. Dalsza rodzina, znajomi i sąsiedzi często z zazdrością patrzą na takie dziecko,
chwalą je i podziwiają. Dzięki bohaterowi rodzina może poczuć się dobrze, bo przecież wychowała
tak odpowiedzialnego i odnoszącego sukcesy młodego człowieka.
Tylko czasem ktoś zauważy, że bohater to bardzo skryte dziecko, wiecznie niezadowolone z siebie
i z tego, co osiągnęło. „Bohater rodzinny” wciąż bywa napięty, ponieważ obawia się, że ktoś
wreszcie odkryje, iż wcale nie jest takim, jak widać na zewnątrz. Towarzyszy mu przy tym poczucie
bezwartościowości. Czuje się nieszczęśliwy, zaniedbany i osamotniony. Jego rola w rodzinie to
być odpowiedzialnym dorosłym. Ale dziecko, które nie przeszło pełnego cyklu dorastania i
dojrzewania, nie jest w stanie sprostać takiemu wyzwaniu. Dzieci jednak bardzo szybko uczą się
poprzez modelowanie i naśladownictwo, co pozwala im przekonująco odgrywać daną rolę, choć
wewnętrznie nie są do niej przygotowane.
...ciąg dalszy
„Kozłem ofiarnym” też zazwyczaj jest dziecko. Dzięki niemu rodzina może odwrócić uwagę od
swoich rzeczywistych problemów. Traktuje bowiem dziecko jako swoisty obiekt zastępczy, na
którym można się skoncentrować i wyładować negatywne uczucia. „Kozioł ofiarny” jest z pozoru
przeciwieństwem „bohatera rodzinnego”. Dorośli postrzegają takie dziecko jako nieodpowiedzialne
i trudne, przynoszące swoim zachowaniem kłopoty i problemy. Często kiepsko się uczy, wcześnie
sięga po używki, wpada w tzw. złe towarzystwo. Wobec rodziców jest zwykle bezczelne i
aroganckie. W ten sposób wyraża bowiem negatywne emocje, jakie członkowie rodziny
odreagowują na nim.
„Kozioł ofiarny” może być jednak zadziwiająco podobny do „bohatera rodzinnego”: tak jak on
potrafi wziąć odpowiedzialność za to, co dzieje się w rodzinie. Ale bohater bierze na siebie
odpowiedzialność za pozytywny wizerunek rodziny, zaś kozioł - za negatywny. Dzieci w obu rolach
przeżywają lęk, poczucie odrzucenia, osamotnienia i skrzywdzenia. U „kozła ofiarnego” czasem
pojawia się również uczucie nienawiści do świata i ludzi, którzy nie dają mu żadnej szansy na
bycie dobrym, a także uczucie zazdrości i niedoceniania.
„Kozioł ofiarny” ma zapewnić dobre samopoczucie rodzinie, która może zrzucić na niego
odpowiedzialność za wszystko: to nie my jesteśmy źli, to on jest trudnym dzieckiem, łobuzem,
wpadł w złe towarzystwo itd. Za każdym razem, gdy trafiają do mnie pacjenci funkcjonujący kiedyś
w tej roli w swoich rodzinach, zadziwia mnie, jak niewielki wpływ na takie zachowanie miał ich
temperament czy osobowość. Co prawda zdarza się, że kozłami zostają dzieci, które
temperamentalnie mają większą łatwość wyrażania złości bądź buntu, ale nie jest to wcale regułą.
Za poprawianie nastroju i humoru rodziny odpowiada „dziecko-maskotka”. Na jego widok
pojawiają się uśmiechy na twarzach, domownicy rozluźniają się i uspokajają. Często staje się ono
domowym antidotum na kryzysowe chwile: „Uspokój ojca, ciebie posłucha”. Rodzice lubią
popisywać się maskotką przed innymi. Jednocześnie - bez względu na wiek - traktują ją jak osobę
niedojrzałą, niewiele rozumiejącą z tego, co się wokół niej dzieje.
Kiedy maskotka musi poradzić sobie z czyjąś złością czy wściekłością, wobec których bezsilni są
dorośli domownicy - tak naprawdę jest przestraszona i napięta. Ma poczucie, że jeśli nie może
poprawić komuś nastroju, staje się niepotrzebna jak porzucona przytulanka.
Dziecko „niewidzialne” (zwane także dzieckiem we mgle lub dzieckiem zagubionym) zachowuje się
tak, jakby go nie było. Godzinami potrafi zajmować się sobą. Nie sprawia kłopotów
wychowawczych, zwykle niczego nie chce. W kontaktach społecznych jest wycofane, czasem
uznawane za nieśmiałe. Robi wszystko, żeby nie zwracać na siebie uwagi. Czasem udaje mu się
to na tyle dobrze, że wychowuje się w swoistej izolacji społecznej, pomimo ludzi wokół. Takiemu
dziecku brakuje podstawowych umiejętności interpersonalnych: nawiązywania kontaktu, wyrażania
swoich potrzeb czy współpracy z innymi. W szkole wyraźnie odbiega od swoich rówieśników
poziomem umiejętności społecznych.
...ciąg dalszy
„Niewidzialne” dziecko czuje się bezwartościowe, niegodne uwagi innych i osamotnione. Ale
równocześnie jest zagniewane, iż nikt nie zwraca na nie uwagi. Jego zachowaniem kieruje
poczucie, że najlepiej by się stało, gdyby go nie było.
Kiedy w trakcie terapii pacjenci pracują nad identyfikacją własnych ról w ich rodzinach, często
pytają, czy możliwe jest połączenie kilku ról. Odpowiedź brzmi: tak. John Bradshaw pisze, że jeśli
jeden z rodziców nie wypełnia swojej roli z jakiegokolwiek powodu (jest pijany, nieobecny, chory
itd.), zwykle któreś z dzieci wchodzi w jego rolę. Gdy rodzina potrzebuje sukcesu, dziecko będzie
bohaterem. Jeżeli potrzeba kogoś, kto weźmie na siebie odpowiedzialność za dziejące się w niej
zło - stanie się kozłem. W rodzinie wielodzietnej każde z dzieci może wypełniać inną rolę. Ale
kiedy na przykład najstarsze odchodzi z domu, zwykle kolejne przejmuje jego rolę, porzucając
dotychczasową. To pokazuje, jak ważną potrzebę rodziny zaspokaja dana rola i jak silnie
związana jest ona z systemem rodzinnym, a nie z cechami dziecka.
Przyjmując określoną rolę, młody człowiek uczy się, jakie uczucia ma wyrażać, a jakich nie.
„Bohater rodzinny” ma prezentować swoją kompetencję i odpowiedzialność, „kozioł ofiarny” -
złość, „dziecko-maskotka” powinno mieć zawsze dobry nastrój, a „niewidzialne” musi być
samowystarczalne. Oznacza to, że dzieci muszą rozwijać cechy w jakiś sposób potrzebne
rodzinie, zaś ukryć te, które są w niej niepożądane. I tak bohater może skrywać wewnątrz strach i
osamotnienie, kozioł - swoje mocne strony, maskotka - smutek, a niewidzialne - wściekłość. W ten
sposób przyjęta przez dziecko rola staje się jego zewnętrznym „ja”, pod którym skrywa, jakie jest
naprawdę. Zewnętrzne „ja” to forma obrony, sposób na przetrwanie w dysfunkcyjnym systemie
rodzinnym, sposób na bycie kochanym, na przyciągnięcie uwagi, nadzieja na zaspokojenie
podstawowych dziecięcych potrzeb.
Inną konsekwencją poświęcenia własnego „ja” na rzecz stabilności rodziny bywa częste u DDA
przeświadczenie: „Nie ja jestem ważny - ważniejsza jest grupa (rodzina, klasa, zespół w pracy
itp.)”. Towarzyszy temu nawyk dbania o potrzeby innych, o grupę, z którą taki człowiek się
identyfikuje.
Kim naprawdę jestem? Jakie są moje mocne strony, a jakie słabe? To najczęstsze pytania, z
jakimi DDA przychodzą na terapię. Zadają je z dużym niepokojem. Obawiają się, że może prawdą
jest to, co słyszeli od bliskich w chwilach złości: że są bezwartościowi, niegodni zainteresowania i
pokochania. W mojej praktyce klinicznej nie zdarzyło się, by prawda o osobie była tak okrutna, jak
jej lęki i wewnętrzne przekonania. Aby jednak znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania, trzeba
uświadomić sobie, w jakiej roli byłem lub nadal jestem - i przestać w niej funkcjonować.
Marzenna Kucińska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]